CANCAN.ro l-a filmat pe geniul din umbra colosului eMag-Flanco-Fashion Days. Modestul miliardar de la care cumpărăm toţi, dar pe care nimeni nu-l ştie!

Publicat: 21/07/2016 | 00:00

Dacă s-ar fi acordat premiul pentru cel mai discret miliardar român, sigur el l-ar fi primit! E omul care coordonează din umbră colosul eMag (de la care fiecare român a cumpărat cel puţin un produs, măcar o dată), dar omul pe care nimeni nu-l ştie! Dintr-un birou auster, unde a acceptat să se destăinuie într-un interviu fluviu, Iulian Stanciu gestionează zilnic afaceri care depăşesc 1 miliard de euro: este CEO eMag (la care deţine şi 24% dintre acţiuni), proprietar al ”Flanco” (cunoscutul retailer de electrocasnice), dar şi al companiei Network One Distribution (NOD), o adevărată ”uzină” de branduri, care se comercializează azi în întreaga lume). Şi asta nu e tot: afaceristul e acţionar şi la faimoasa Berărie H, la ”magazinul” de fashion online Fashion Days, dar şi la firma care fabrică celebrele biciclete Pegas.

Pe Iulian Stanciu, CANCAN.ro, siteul nr. 1 din România, l-a găsit zilele trecute luând prânzul la un ”Împinge tava”, ce-i drept mai corporatist, din zona Pipera. Se pierdea printre mulţi alţi angajaţi ai multinaţionalelor care îşi au sediile acolo. Modest completamente: blugi regulamentari, cămaşă şi tenişi… oarecum pe modelul Zuckerberg, fondatorul Facebook. Era la casa de marcat a cantinei, cu o tavă pe care aşezase două supe şi două salate: câte una pentru el, celelalte pentru o colegă care îl însoţea. A plătit cash, cu o bancnotă de 50 de lei scoasă direct din buzunar, după care au ocupat împreună o masă.

Prânzul i-a fost întrerupt, la un moment dat, de un alt coleg, angajat la NOD (după ecusonul purtat), care s-a pus nitam nisam pe scaunul de lângă miliardar. Au schimbat câteva cuvinte, apoi Stanciu a terminat de mâncat. Totul a durat puţin peste un sfert de oră. Miliardarul s-a ridicat de la masă şi s-a întors la birou. A făcut pe jos cei aproape 500 de metri care despărţea ”Împinge tava” de companie. A venit însoţit de colega respectivă, a plecat însoţit de ea. Nimic din această ”întâlnire” dintre creierul eMag şi reporterii CANCAN.ro n-ar fi zis că Stanciu (poreclit ”Juli” între prieteni) este miliardarul care ne vinde zilnic câte ceva, nouă, românilor!

Miliardarul a plătit cash la casă pentru cele două supe şi două salate, apoi s-a aşezat discret la o masă din cantină, alături de colega corporatistă
Miliardarul a plătit cash la casă pentru cele două supe şi două salate, apoi s-a aşezat discret la o masă din cantină, alături de colega corporatistă

Cum a făcut primii banii

Scriam la începutul acestui articol despre un interviu-fluviu, pe care Iulian Stanciu l-a oferit cu o săptămână în urmă site-ului profit.ro. Afaceristul al cărui nume e sinonim, cum arătam mai sus, cu eMag sau Flanco şi-a amintit în faţa jurnalistei Andreea Roşca cum a făcut primii bani la 13 ani. Era un elev din Ploieşti şi avea cunoştinţe elementare de programare: ”Prin ’89-’90 erau jocuri de calculator pe casetă. Tata avea şi magnetofon şi casetofon. I-am luat benzile cu ABBA şi Boney M şi am tras jocuri peste. Pe fratele meu mai mic l-am rugat să mă ajute. Eu vindeam, mergeam pe la şcoală unde erau copii cu părinţi mai înstăriţi. Aveam un catalog cu jocuri şi le propunem casete personalizate, cu ce jocuri îşi doreau.

Dacă mă bătea tata la cap să mai fac nişte lecţii, îi spuneam am treabă, trebuie să mă joc ca să ştiu cum să prezint produsul clientului. Fratele meu era omul de operaţiuni, iar eu eram sales şi marketing. Şi mă ocupam de finanţe. Banii erau la mine… Cred că asta era prin ‘89-‘90. În 1990, când a apărut Clubul de Calculatoare la Liceul de Informatică din Bucureşti, veneam sâmbăta singur cu trenul din Ploieşti. Mai schimbam jocuri, mai găseam clienţi”.

Lecţii de reuşită în afaceri

Atunci, Iulian Stanciu a avut practic prima lui experienţă în vânzări: ”Eu sunt un introvert. Din ambiţie, însă, am exersat până am reuşit să-mi dezvolt competenţa de vânzare. Când am început primul business adevărat cu vânzarea de calculatoare, stăteam fără probleme faţă în faţă cu clientul şi eram capabil să-i aflu şi să-i înţeleg nevoile. Sau chiar să-i creez eu nevoi. Îi convingeam să mai cumpere şi o imprimantă pe lângă calculator. Habar nu aveam atunci, dar făceam cross-selling. Am învăţat disciplina banilor. Când am făcut firma, am avut un contabil care mi-a spus de la bun început: Banii firmei sunt banii firmei, banii tăi sunt banii tăi (…)

Eram foarte bun la cash flow. Din păcate, în România nu se prea pune accent pe asta. Nu profitul negativ te omoară, ci lipsa banilor în bancă. Poţi să ai un business foarte frumos gândit, dar care e greşit din punct de vedere cash flow. Pe mine această disciplină m-a ajutat în 2009, când a venit criza. Am calculat foarte bine lucrurile şi, în primele momente, când piaţa de IT a picat cu 50-60%, am ieşit la atac. Erau mulţi antreprenori cu bani băgaţi în stocuri, în creanţe neîncasate, au fost praf aceia… Au picat multe firme”.

”Regele brandurilor”

În vârtejul crizei, Iulian Stanciu a fondat NOD, o companie care a crescut fantastic şi care în prezent este evaluată la 200.000.000 de euro. Ea aşa-zisă ”uzină de branduri”, o afacere de suflet a miliardarului: ”Suntem (n.r. – Network One Distribution) buni în a construi reţele de furnizori şi suntem buni în relaţia cu fabricile pentru că, de fapt, cu asta am început eu. Nu mă băga nimeni în seamă acum 18 ani, niciun brand important, şi a trebuit să o iau la picior şi să vorbesc cu toţi chinezii şi să construiesc brandurile mele. (…) Pe de altă parte, am văzut o ameninţare, pentru că pe zona de IT produsele devin bunuri comune.

Acum 15 ani le luai din magazine specializate, acum le cumperi de la supermarket, ca pe zahăr. Preţurile se prăbuşesc. Am înţeles că partea de distribuţie va fi foarte presată, şi de producători şi de retaileri, şi te va lăsa cu o margine de profit foarte mică. Ne-am uitat la nivel global şi am văzut că lucrurile se duc către margine de 1%. Şi am spus “Hai să facem mai mult, hai să creăm alte produse, ale noastre”. Dincolo de monitoare, mouse, cabluri, tastaturi (…) NOD e un business făcut de mine, de la zero, şi aşa l-am construit”. Azi, NOD produce de la biberoanele U-Grow, jucării sau scule electrice la tigăi şi aparate electrocanice Heinner. Şi nu se vând doar în magazinele din România, ci în reţelele dintr-o sumedenie de ţări.

”Creierul” eMag nu se fereşte să ia prânzul la un ”Împinge tava” şi, când pleacă de la birou, se pierde printre alţi corporatişti fără să iasă în evidenţă
”Creierul” eMag nu se fereşte să ia prânzul la un ”Împinge tava” şi, când pleacă de la birou, se pierde printre alţi corporatişti fără să iasă în evidenţă

La primul Black Friday a pierdut 1 milion $ din cauza unor erori!

Când vine vorba despre angajaţii săi, miliardarul susţine că nu este genul de ”călău”, care taie capete celor ce greşesc. ”Unii spun că sunt un şef ok, alţii spun că sunt al naibii şi nu sunt niciodată mulţumit. Nu e vorba de a fi eu mulţumit şi nu sunt adeptul datului cu capul de birou. (…) Cred că fiecare om trebuie să înţeleagă de ce trebuie să facă ceea ce trebuie să facă. În momentul în care îi impui omului “fă asta şi ai 8 ore în care să lucrezi la ea”, oamenii se cam plictisesc. Dacă îi spui de ce şi îi dai un sens şi îi spui “uite, împreună construim ceva tare”, se schimbă totul. Şi asta am învaţat-o din State. Am fost când construiau Millenium Tower în Manhattan (turnul ridicat pe locul World Trade Center). Oamenii care cărau acolo lucruri şi băteau cuie aveau uniforme pe care scria “We are building America”. Ei construiau o clădire reprezentativă pentru America. Li s-a dat acest scop. Este mândria de a participa la o chestie mare. Asta încerc să dau oamenilor. (…)

Încerc să construiesc o cultură a erorii, dacă pot spune aşa. Că e în regulă să greşeşti şi că asta te duce spre învăţare şi inovaţie. Ştii… Când părintele îi spune copilului că dacă atinge becul se arde, copilul vrea oricum să vadă el ce se întâmplă. La o scară mai mare, asta se întâmplă şi cu noi. Îmi spun unii că nu merge nu ştiu ce, iar eu mă gândesc “e… îmi spui tu că nu merge, dar eu tot vreau să o fac”. Mă duc, dau cu capul, am văzut, am înţeles, am simţit-o pe pielea mea, am învăţat. Procesul ăsta de învăţare se accelerează pe măsură ce încerci. Uite, la primul Black Friday, am pierdut aproape un milon de dolari la eMag. (…)

Am vrut să facem o mare promoţie şi am planificat şi noi cât vedeam în momentul respectiv. La suprafaţă, nimeni nu a ştiut nimic, pentru că am acoperit toate comenzile. Dar în spate, site-ul accesa în fiecare secundă baza de date şi se actualiza. Când am pus nişte lucruri la jumătate de preţ, au fost 50 sau 100 de comenzi pe secundă şi s-au vândut mult mai multe decât erau, de fapt, în stocul respectiv de produse cu reducere. Am fi putut să mergem la clienţi să ne cerem scuze, “ne iertaţi, am vândut mai mult decât aveam”. Dar am decis să scoatem bani din buzunar şi să onorăm toate comenzile. S-a întâmplat să pice site-ul eMag din cauza unor erori ale unor oameni care voiau să facă mai repede anumite chestii. Faza cu preţurile greşite, cu preţurile de un euro? A speculat toată lumea că a fost o chestie de marketing. Nu a fost. De fapt au fost erori. Oamenii nu sunt nici pedepsiţi, nici stigmatizaţi pentru erori”, a mai dezvăluit ”creierul” eMag în interviul acordat pentru profit.ro (poţi citi aici INTERVIUL INTEGRAL).

GREŞEALĂ. ”Una dintre greşelile mele este că ridic prea repede oamenii în organizaţie”.
SFAT. ”Mama mi-a spus Nu te costă nimic să fii politicos şi să-i respecţi pe ceilalţi”.
ROLUL NOROCULUI. ”Spune-i noroc, inspiraţie, instinct, lucrul potrivit la momentul potrivit. E important şi să fii acolo, să foloseşti norocul”.

PERICOLELE SUCCESULUI. ”Să te sui repede pe masă. Să crezi că eşti buricul universului. Eu am reuşit să fac bani destul de devreme şi am făcut praf destul de repede o parte bună din ei. Apoi e pericolul de a aloca timp şi bani pentru imaginea ta. Devii prizonierul propriei tale imagini. Construieşti în jurul tău lucruri care nu sunt adevărate. Îţi trebuie curajul de a trăi fără niciun ban”.
PE CE DĂ BANII. ”Nu consum lucruri. Dau bani pe experienţe”.

PORTOFOLIU. De numele lui Iulian ”Juli” Stanciu se leagă afacerile: eMag.ro, Fashion Days, Berăria H, bicicletele Pegas, NOD sau Flanco.

Adrian Nicolae

Citește și...