Ei sunt generația căreia pandemia i-a furat majoratul și Balul de final. „Am pierdut ceva ce se întâmplă doar o dată în viață” +”Sistemul de educațional este extrem de bolnav”

Autor: Maya Radu
Publicat: 23/05/2020 | 15:55
10 martie 2020 a fost ultima zi de școală pentru elevii din România și începutul unei etape cu întrebări fără răspuns și multe incertitudini. Pentru unii, ultima zi în bancă. Ei sunt absolvenții de clasa a-XII-a, generația căreia pandemia i-a furat majoratul, Balul de final, ceremonia de absolvire, emoțiile ultimului clopoțel. În locul lor au primit stare de urgență și mult haos. Au fost nevoiți să se adapteze din mers și să își ia viitorul în propriile mâini. CANCAN.RO, SITE-UL NR. 1 DIN ROMÂNIA, a stat de vorbă cu doi viitori absolvenți.
Alexandra este elevă la Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu” din Constanța, profilul Filologie. Pentru ea, toată această perioadă a fost zbuciumată. O adolescentă cu veleități de lider, poate un viitor avocat și un debater, redus la tăcere în fața calculatorului, la fel ca și colegii ei. (CITEȘTE ȘI: UN OLIMPIC ”DĂ DE PĂMÂNT” CU ÎNVĂŢĂMÂNTUL DIN ROMÂNIA)

„Am mers în ultima mea zi la liceu fără să îmi dau seama”

„Momentul când am stat ultima dată în bancă este oarecum în ceață pentru mine, pentru că știam că nu vom mai merge la școală, dar noi credeam că este pentru o durată scurtă de timp. Dacă aș fi știut de atunci ce se va întâmpla, cu siguranță aș fi privit altfel ziua aceea și m-aș fi bucurat mai mult de ea.
Alexandra are încredere că poate schimba ceva în România
Școala online a fost o provocare pentru toți, pentru profesori, pentru elevi, chiar și pentru unii părinți. Cadrele didactice nu au primit îndrumări exacte și fiecare face ceea ce consideră că este mai bine, unii profesori consideră că este mai bine să nu ne «deranjeze» în această perioada.
Lipsa socializării a fost însă una dintre provocările acestei adaptări la un nou stil de viață, am simțit că ni s-a luat dreptul la a ne bucura de ultimele luni de școală, de liceu, de adolescență si de «libertate» pot spune, pentru că de aici înainte, lucrurile vor deveni din ce în ce mai serioase în viața noastră”, povestește Alexandra.
Ovidiu Mihăilescu este viitor absolvent al Colegiului Național „Calistrat Hogaș” din Piatra Neamț. Un tânăr mai degrabă pragmatic și ancorat în realitate, care a învățat să nu aibă prea multe așteptări și să facă totul prin propriile forțe. De curând, alături de alți doi tineri talentați în IT a pus bazele Farmeria.ro, o platformă pentru producători și comerțul local.  „Ultima zi în care am stat în bancă în martie nu a fost ultima zi cea care a fost și a colegilor mei, deoarece eu mă implic foarte tare atât în activitățile extrașcolare, mai exact în Consiliul Național al Elevilor, cât și în zona de antreprenoriat, iar acel weekend m-a prins cu o delegație la București și din păcate am mers în ultima mea zi la liceu fără să îmi dau seama.

„Orele online au însemnat în primă fază niște teste de Bac transmise pe WhatsApp”

Au urmat scenarii peste scenarii, nimeni nu știa ce se va întâmpla, cum vor încheia școala, dacă se vor mai întoarce, calendare peste calendare și un mare gol.
„Eu una încă sunt bulversată și nedumerită și nu sunt singura. Suntem supuși, pe lângă examene, unui stres în plus, unui lucru mult mai înfricoșător, necunoscutul. Examenul de bacalaureat pleca deja cu multe dezavantaje și într-o perioadă de normalitate, este un examen ce se bazează pe tocit și nu pe ceva practic. Nu avem nevoie doar de timp zilele acestea, avem nevoie de aer, de plimbat și de două ore de relaxare pe zi. Timp de două luni nu le-am putut avea. Avem nevoie de o îndrumare a unor profesori, ce este mult mai eficientă fizic”, este de părere Alexandra. (VEZI AICI: Elevul-minune de la Vaslui s-a calificat la… 4 olimpiade naționale)
Liceul Calistrat Hogaș din Piatra Neamț
„România a fost prinsă în off-side din orice punct de vedere. Sistemul educațional nu a fost și în continuare nu este pregătit să fie digitalizat. De ce? La noi în țară este o problemă generală digitalizarea deoarece încă trăim într-o țară în care nu toată lumea are curent electric, într-o țară în care nici mediul de afaceri nu (se) digitalizează, iar până la această criză mulți dintre aceștia nu și-au dat seama cât de important și sustenabil este mediul online.
Odată cu trecerea în online, apar alte probleme: profesorii nu au cursuri de formare, iar interacțiunea din mediul online nu este relevantă și productivă, lecțiile fiind foarte slab pregătite, aceștia fiind obișnuiți, în general, doar cu predarea fizică, cea care nu funcționează și nu are niciun impact în mediul online. Personal, la mine orele online au însemnat în primă fază niște teste de Bac transmise pe WhatsApp, asta în cel mai bun caz. Abia după vacanța care, în teorie, a avut loc s-au făcut cursuri pe platforma Zoom”, spune și Ovidiu.

Te pregătești pentru examenul vieții și pică internetul

„Aveți idee cum este să stai trei ore pe o aplicație, în fața unui laptop, telefon, să faci pregătire pentru niște examene care realmente îți decid viitorul și să se piardă internetul, sau să se întrerupă sau să fie nevoie ca profesorul să repete de 4-5 ori ceea ce spune ca să se poată înțelege?”, este realitatea de zi cu zi din ultimele luni pentru elevii din România. Unii s-au bucurat de școala online, alții nu au avut nici măcar luxul acesta. (NU RATA: Primele imagini cu robotul Alexandru Ioan Cuza!)
Sistemul de învățământ românesc te învață să fii doar un angajat, crede Ovidiu
Stresul și incertitudinile rămân cei mai mari dușmani ai viitorilor absolvenți: „Sunt stresat. Învăț singur, acasă și sper în același timp ca nivelul de dificultate a examenului de bacalaureat să fie unul mai mic decât anii precedenți, având în vedere că nu s-au mai făcut ore și nici meditații, iar orele online nu pot compensa cu cele fizice. Colegii mei, având în vedere că sunt și elev reprezentant îmi tot spun continuu «Faceți ceva la Consiliul Național al Elevilor, să nu se mai dea bacul că nu pot învăța singur» și într-adevăr procesul instructiv-educativ este unul infinit mai greu fără a merge la școală.
Din cei 27 de colegi ai mei, nu cred că e cineva care își dorește să se expună la riscuri în primul rând, iar în al doilea rând să meargă în sala în care vor da examenul vieții, nepregătiți”, mai spune Ovidiu.

„Nu știm când ne vor mai privi părinții noștri cu toca și roba”

Câte sacrificii face generația absolvenților 2020? Poate cele mai multe, sub cele mai mari presiuni, cu o încărcătura emoțională care pe mulți îi doboară.
„Dacă ar fi să regret ceva din ce pierd în acest moment ar fi totul. Regret că pierd ceremonia de final de an, din curtea școlii, chiar dacă o vedeam la clasele mai mari an de an și aș fi vrut să fiu în locul lor, podul de flori făcut de către colegii mai mici, «Ultimul Clopoțel» alături de dirigintă, să fim strigați la catalog pentru ultima dată și, nu în ultimul rând, chiar banchetul. Noi toți, cei din acest an, am înțeles, chiar dacă ne este greu și este nedrept, că există lucruri mai importante. Într-adevăr, am pierdut ceva ce se întâmplă doar o dată în viețile unora, nu știm când ne vor mai privi părinții noștri cu toca și roba, poate la facultate pe unii, poate niciodată pe alții, era un moment emoționant ce merita trăit de oricine a reușit și a muncit să termine 12 ani de școală”, ne-a mărturisit Alexandra.

„Îmi pare rău că nu am prețuit mai mult ultimele luni de liceu”

Ovidiu este la polul opus. Are și mici regrete, dar nu resimte atât de mult emoțional lipsa unor momente festive.
„Regret ultimele luni pe care le petreceam alături de colegii mei, îmi pare rău că nu am prețuit mai mult ultimele luni de liceu și că s-a terminat așa. Nu pot să zic că regret cursul festiv pentru că eu, personal, nu am fost un elev eminent, deși mi-am format viitorul în acești 4 ani și m-au transformat într-un om. Cât despre banchet, în orașul meu de obicei e o petrecere, destul de mare, însă ar putea fi frumos dacă nu ar fi un concurs de impresii”, mărturisește tânărul. (VEZI ȘI: AU ALUNGAT-O DIN ROMÂNIA ŞI… O NAISTĂ DIN TÂRGOVIŞTE A DEVENIT CELEBRĂ ÎN ÎNTREAGA EUROPĂ)
Alexandra vrea să urmeze Facultatea de Drept din București pentru că are încredere că poate schimba ceva și în România: „Văd o luminiță la capătul tunelului și sper că se vor putea rezolva problemele de astăzi, poate voi face parte dintre cei ce vor ajuta la soluționarea lor. Sistemul nostru de învățământ, din păcate, nu ne învață si nu ne ajută sa decidem alegerile noastre de viitor. Am fost nevoiți să testăm dacă ceea ce se decide este bine sau nu, nu am fost întrebați și dacă am fost întrebați răspunsurile noastre rar au fost luate în serios. Avem parte de organizații și asociații ale elevilor ce ne susțin drepturile, dar nu e destul”.
Deși a ținut să ne spună în repetate rânduri că nu a fost un elev eminent, Ovidiu și-a construit totuși un viitor pe baze solide. Planul este să intre la Academia de Studii Economice din București, cel mai probabil la Facultatea de Management și să ajungă antreprenor în domeniul tech.
Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu” din Constanța
„Rămân în țară, bineînțeles, deoarece în momentul de față am intrat deja în antreprenoriat, alături de Andrei Dragoș Pătrașcu, olimpic național medaliat cu aur la informatică,  am lansat Farmeria.ro, platformă care promovează producătorii local, cât și Codestage, care este o firmă de software”, spune mândru de planurile lui, Ovidiu.

Sistemului educațional îi doresc doar însănătoșire grabnică”

Chiar dacă, în curând, vor absolvi cei 12 ani de școală, mulți tineri se simt descurajați, aruncați în necunoscut. „Sistemului educațional îi doresc doar însănătoșire grabnică! Deoarece este extrem de bolnav. După 12 ani de școală, 4 ani de liceu, nu ieșim pregătiți pentru nimic, nu pentru joburi, nu pentru viață, nu pentru alegeri în viață. Nu vorbim nici măcar despre cultură generală, minimum pe care un om ar trebui să îl aibă. Nu este vina tuturor profesorilor, nu este vina tuturor părinților, este vina deciziilor greșite ce se iau în legătură cu sistemul”, spune Alexandra cu gust amar. (CITEȘTE AICI: LA 19 ANI, STUDIAZĂ LA O UNIVERSITATE PRESTIGIOASĂ. POVESTEA VIOLONISTEI DIN BÂRLAD CARE VORBEŞTE PATRU LIMBI STRĂINE ŞI…)
Și Ovidiu îi împărtășește părerea: „Viziunea (n.r. sistemului) este una greșită și principiile pe care le oferă elevilor. În general, sistemul educațional românesc pe lângă că nu-ți oferă o infrastructură școlară bună, materiale didactice relevante sau materiale pentru activități practice, nu îți oferă nici o altă viziune asupra vieții decât aceea de a fi angajat și să îți creezi un proces mecanizat, fără niciun alt sens. Cred foarte tare în metodele de educație alternativă și cred că ar trebui implementate în procesul educațional românesc”.
Cine deţine informaţii despre acest subiect este rugat să ne scrie la pont@cancan.ro sau pe Whatsapp la 0741 CANCAN (226.226)
Citește și...