Devoalăm schema prin care ”băieţii deştepţi” au pus mâna pe milioane de euro, sub paravanul unei legi votate suspect de uşor în Parlament. Ex-socrul multimilionar al unei vedete Playboy, în umbra mega-învârtelii de la Porturi

De: Cancan
Publicat: 29/11/2016 | 00:19
Dan Drăgoi este unul dintre marii beneficiari ai noii legi ai administraţiei porturilor, de pe urma cărora afacerile sale ar putea câştiga milioane de euro

Zilele trecute, managerul polonez al Fondului Proprietatea (acţionar al Portului Constanţa) a făcut un apel public către preşedintele Iohannis să dea un vot negativ respectivei legi. La adăpostul unor declaraţii echilibrate, Greg Konieczny a denunţat, printre cuvinte, o mega-învârteală. Acesta a arătat că legea a fost ”confecţionată” în interesul unor operatori privaţi, către care ar urma să fie deturnat cash-ul din acest business. Managerul Fondului Proprietatea susţine că prin anularea renegocierii contractelor ”băieţilor deştepţi” din Portul Constanţa şi nu numai, statul va pierde zeci de milioane de euro pe an. Privită în ansamblul ei, această legea este mai ”toxică” pentru bugetul de stat decât celebrele afaceri ”Microsoft” sau EADS, luate deja în colimator de procurorii Anticorupţie.

„Legea schimbă practic aceste porturi din societăţi comerciale în organizaţii non-profit efective, cu tot cash-ul redirecţionat de la porturi către operatorii private. Ea distruge valoarea proprietăţilor statului”, a declarat, pentru Profit.ro, Greg Konieczny, care este de părere, aşadar, că se va înregistra o ”hemoragie” de zeci de milioane de euro pe an pentru porturi.

Se prăbuşeşte preţul chiriilor în favoarea ”băieţilor deştepţi”!

Aşa cum CANCAN.ro a dezvăluit la data respectivă, noile amendamente din legea privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile au fost adoptate de Camera Deputaţilor la începutul acestei luni, mai exact pe 7 noiembrie. E vorba, concret, despre chiriile pe care ”băieţii deştepţi” (din umbra firmelor private) le plăteau până acum, Administraţiei Porturilor, deci, indirect, statului. Dacă legea va fi promulgată de Iohannis, noile chirii vor fi mult reduse, iar statul va fi marele perdant.

Unul dintre operatorii privaţi care va profita din plin de noua lege, recte Comvex SA (acoperă în Portul Constanţa peste 700.000 de metri pătraţi, însă ne vom referi imediat, pe larg, la această companie!), plăteşte la acest moment 5 cenţi/mp/lună, adică în jur de 420.000 de euro/an. Iar contractul ar urma să fie – prin noua lege – garantat pentru o perioadă de 10 ani. Dacă legea nu va ”trece” în actuala formă, atunci Comvex (şi nu doar ea, ci şi ceilalţi agenţi economici) va fi obligată să achite în jur de 12 cenţi/mp/lună, ceea ce ar însemna că suma s-ar mări cu aproape 600.000 de euro/an! x 10 ani rezultă un plus pentru buget de 6 milioane de euro numai în cazul acestui contract.

În acest context, reprezentanţii Fondului Proprietatea arată că legea adoptată de Camera Deputaţilor vină să anuleze o tendinţă pozitivă privind chiriile percepute de Portul Constanţa de la companiile care operează în port. „Situaţia începea să se schimbe”, declară Konieczny, arătând că prin licitaţii, preţurile chiriilor urcau uneori şi de 10 ori faţă de cele negociate în anii trecuţi. Raportul anual pe 2015 (publicat de Profit.ro) al Administraţiei indică suprafeţe închiriate şi preţul mediu, de unde se observă clar că cele mai mari cotaţii sunt pentru zonele din port unde contractele au fost negociate în anii 2012-2016.

Cea mai mare parte a suprafeţei închiriabile din rada Portului Constanţa aparţine companiilor de stat, aproximativ 2-3 milioane metri păraţi. Pentru agenţii economici care au semnat contractele în anii 2000-2012, echivalentul a 1-2 milioane metri pătraţi, preţul mediu este de 0,782 lei pe metru pătrat pe lună. Dacă în cazul contractelor încheiate prin negociere directă în ultimii 4 ani (pentru 0,5 milioane – 1 milion de metri păraţi), preţul mediu nu a deviat mult, fiind de 0,764 lei pe metru pătrat pe lună, în schimb pentru contractele de închiriere semnate în urma unor licitaţii publice din perioada 2012 – martie 2016, preţul mediu este de peste 3 ori mai mare, respectiv de 2,426 lei pe metru pătrat pe lună. „Din perspectiva noastră, dacă este luptă împotriva corupţiei, acesta este un caz la nivel înalt. Sunt băieţii deştepţi, partea a doua”, a acuzat managerul Fondului Proprietatea în interviul acordat colegilor de la Profit.ro.

El este deputatul-cheie din întreaga ecuaţie

Legea care va crea avantaje ”băieţilor deştepţi” a fost susţinută cu ardoare de liberalul Mircea Toader. Deşi Senatul a respins iniţial această lege, Camera Deputaţilor (ca şi camera decizională) şi-a dat OK-ul asupra ei! Interesant este faptul ca Mircea Toader a fost audiat în trecut la DNA, ca martor, în dosarul privind afacerile ilegale din Portul Constanţa.

Preşedintele Klaus Iohannis va avea ultimul cuvânt asupra legii pe care deputatul Mircea Toader (dreapta) a susţinut-o cu fervoare

La dosarul cauzei existau mai multe interceptări telefonice între Laurenţiu Mironescu, fost secretar general în MAI şi afaceristul Aurelian Pilcă, inculpaţi în dosar, pe tema sprijinului financiar pentru ca Mironescu să câştige alegeri în PDL şi a intervenţiilor pentru ca Pilcă să fie numit şef în port şi să intre în anturajul Ancăi Boagiu, fost ministru al Transporturilor. Într-una dintre convorbiri, din 7 septembrie 2010, Laurenţiu Mironescu îl anunţa pe Pilcă că se va întâlni cu Mircea Toader, care l-ar fi cooptat pentru a elabora legislaţia în domeniul maritim şi portuar. Mironescu îşi exprima speranţa că va intra astfel şi în intimitatea ministrului şi precizează că Toader „s-a sfătuit cu Anca (Boagiu-n.r.)”.

”Laurenţiu Mironescu (L.M.): Eu astăzi ma duc la… la Mircea Toader.

Aurelian Pilcă (A.P.): Da?

L.M.: De fapt, astăzi plec, mâine mă duc la Mircea Toader, care m-a cooptat la modul eu să-i fac legislaţia în domeniul maritim şi portuar.

A.P.: Foarte bine! Dacă te pricepi la asta, de ce să nu-i faci, nu?

L.M.: A, mă pricep, îi fac şi vreau să… Bănuiesc că o să intru şi în intimitatea ministrului, acolo, ştii, adică…

A.P.: Dar nu zice nimic deocamdată.

L.M.: A zis că s-a sfătuit cu Anca. N-am nicio treabă, măi, eu nu ştiu nimic din ce se întâmplă.

A.P.: Da, păi tocmai de asta.

L.M.: Doamne fereşte!

A.P.: Aha.

L.M.: Înţelegi? Pe de altă parte, tot ce aflu pe subiectul acesta, îţi spun, ca să vezi cum manevrezi. (…) Bine, Aline.

A.P.: Bine, hai! Succesuri!”

Mai mult, presa a dezvăluit că deputatul Mircea Toader ar fi făcut, în trecut, afaceri de milioane cu Administraţia Portului Constanţa, şi că în ”combinaţie” ar fi fost implicat, indirect, Claudiu Palaz, fostul prefect al Constanţei. Jurnalul Naţional făcea referire în 2012 la podul rutier peste Canalul Dunăre – Marea Neagră care urma să fie construit. Pentru ca autotrenurile să nu mai părăsească Portul Constanţa ca să ajungă în cel de la Constanţa Sud Agigea, se impunea construcţia unui nou pod rutier. Numai că pe anumite bucăţi se aflau terenurile oamenilor, iar aceştia trebuiau despăgubiţi.

În 2008, Administraţia Porturilor a depus la Primăria Agigea cererea de eliberare a certificatului de urbanism pentru podul rutier peste canal. Nu după mult timp, Gheorghe Palaz, tatăl fostului prefect de Constanţa, a cumpărat 85% dintr-o parcelă de 67.785 m.p. cu 150.000 de euro, adica 2,6 euro/mp. Evident, pe traseul podului. Primăria Agigea a eliberat certificatul de urbanism pentru podul rutier, iar la scurt timp, Gheorghe Palaz vinde cota sa de 85% către o firmă cu preţul de 3.185.000 euro, ceea ce înseamnă 46,98 euro/mp. Ulterior, respectiva firmă a vândut 5.860 mp către Administraţia Porturilor cu 422.543 euro, adică 72,10 euro/mp, având un profit de 147.241. Deputatul Mircea Toader, susţşinătorul legii despre care vorbim azi, a fost directorul unei societăţi comerciale care făcea parte dintr-un grup de firme în care se afla şi cea careia i-a vândut terenul tatăl fostului prefect de Constanţa, ulterior acesta fiind înstrăinat către Administraţia Porturilor. Aşadar, multe jocuri de culise, dar asta nu e tot!

Cine este marele câştigător

Aşa cum scriam mai sus, revenim asupra companiei Comvex, una dintre firmele care vor avea cel mai mult de câştigat din mega-învârteala pusă la cale în Camera Deputaţilor. La Comvex, potrivit datelor de la Registrul Comerţului (mai multe puteţi citi AICI, pe TERMENE.RO), printre acţionari îl găsim şi pe Dan Drăgoi (tatăl fostului ministru de Finanţe, Bogdan Drăgoi, care, la un moment, a fost implicat şi într-o poveste de dragoste cu vedeta Playboy, Ramona Lăzuran.

Fost ministru de Finanţe în trecut, Drăgoi Jr. (dreapta) a trăit o poveste de iubire cu fostul iepuraş Playboy Ramona Lăzuran, lucru cu care Dan Drăgoi n-ar fi fost tocmai de acord

Doar destinul a făcut ca Drăgoi senior să nu-i fie acesteia şi socru!) Dincolo de asta, Dan Drăgoi, pe care Revoluţia l-a ”prins” cu grad de general, s-a descurcat exceptional în afaceri. ”Rise project” arăta că el a clădit, din umbra un adevărat imperiu. În urmă cu mai mulţi ani, domnul Dan a lucrat pentru faimosul grup londonez Balli, acuzat că a căpuşat colosul SIDEX. Acea afacere ar fi costat câte un dolar (la vremea respectivă) pe fiecare român! Tot alături de Balli, Drăgoi senior a preluat în 1998 de la stat şi compania Comvex.

Comvex este una dintre ”perlele” imperiului financiar creat de multi-milionarul Dan Drăgoi (fotografic: WWW.TERMENE.RO)

Intermediar a fost ”paravanul” irlandez Dundee Limited, via Solidmet SRL. Comvex reprezenta o ţintă strategică, fiind poarta prin care intrau în România materii prime pentru combinatele metalurgice. Pe atunci, Drăgoi-senior era directorul companiei irlandeze Dundee Ltd. Azi, el este adânc înfipt în Comvex, iar sursele noastre susţin că a ajutat cât a putut ca ”legea lui Mircea Toader” să ajungă în mapa preşedintelui Klaus Iohannis spre promulgare. Pe de altă parte, există informaţii că după afacerile ”Microsoft” şi EADS, şi combinaţia de multe zeci de milioane de euro de la Porturi va fi luată la puruicat şi atunci… scapă cine poate!

Adrian Nicolae