Adevăratul motiv pentru care s-a prăbușit elicopterul militar în Dobrogea. Ce s-a întâmplat, de fapt

Publicat: 03/03/2022 | 11:54

Miercuri seară, o aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control. Ulterior, elicopterul IAR-330 trimis să-l caute a dispărut de asemenea de pe radar. Ambele s-au prăbușit, iar un specialist în aviație a făcut dezvăluiri despre posibila cauză a producerii accidentului.

Un avion MiG-21 al aviaţiei române s-a prăbușit miercuri seara, după ce a decolat de la baza Mihail Kogălniceanu pentru o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei.

Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei Mig 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44. Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază.

Elicopterul s-a prăbușit la Gura Dobrogei, chiar lângă Mănăstirea Sf. Dionisie. Șapte militari aflați la bordul aparatului şi-au pierdut viaţa. Un specialist în aviație a vorbit despre condițiile meteo existente în momentul producerii accidentului: ”Când ai un grad Celsius iar temperatura punctului de rouă e 0 grade, înseamnă că umiditatea e la 95%. Asta la sol. Dacă urci, scade temperatura. Și atunci pot îngheța micropicăturile de apă din aer pe palele elicopterului, pe senzorii aeronavelor”, a spus specialistul pentru Libertatea.

Givrajul înseamnă depunerea unui strat de gheață pe o aeronavă. El este cauzat de condițiile meteorologice și poate să apară la sol sau în zbor la diferite altitudini, atunci când aeronava trece printr-o zonă care conține picături de apă suprarăcită.

”Pumele aviației militare românești, cu excepția celor navalizate, nu au sistem antigivraj. E vulnerabilitatea lor. E și motivul pentru care nu au fost, de exemplu, trimise în cazul accidentului din Apuseni. Unele au antiicing. Nu deicing. Ce înseamnă asta: prevenirea givrajului, dar nu degivrare. Dar majoritatea nu au nici antiicing. E o vulnerabilitate a Pumelor. Repet, sunt foarte bune ca platformă, dar au lipsuri. Au antigivraj, dar nu degivrare”, a mai precizat specialistul în aviație.