BACALAUREAT 2017. Model de subiect la limba şi literatura română

De: Cancan
Publicat: 30/05/2017 | 18:19

Examenul de bacalaureat naţional 2017

Proba E. a)

Limba şi literatura română 

 

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE

Model Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică 

Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic

 

  • Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
  • Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem. 
  • Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.

 

SUBIECTUL I                                                                                                                 (30 de puncte)

  1. câte 1 punct pentru numirea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: sprijinită – rezemată; aduni – strângi)  2 x 1 p. = 2 puncte
  2. explicarea rolului virgulelor în secvenţa indicată (izolează substantivul în cazul vocativ de restul enunţului)         2 puncte
  3. construirea oricărui enunţ în care se foloseşte corect o locuţiune/expresie cu substantivul indicat

                                                                                                                                                  2 puncte

  1. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea spaţială (de exemplu: cine ştie în ce oraş ploios; Afară plouă2 x 2 p. = 4 puncte
  2. câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două motive literare prezente în textul dat (de exemplu: ploaia, dorul)          2 x 2 p. = 4 puncte
  3. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte din text care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii (de exemplu: mine; tăi)  2 x 2 p. = 4 puncte 7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror două figuri de stil diferite din primele opt versuri ale textului dat 2 x 1 p. = 2 puncte

    – câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificaţiei fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte

  1. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului liric prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei şi sentimente; prezenţa instanţei comunicării lirice – eul liric)              2 x 1 p. = 2 puncte
    • câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate  2 x 1 p. = 2 puncte
  2. – comentarea ultimelor opt versuri ale textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.; abordare schematică, ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p.        3 puncte
    • respectarea precizării privind numărul de cuvinte             1 punct

 

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                      (30 de puncte)

  • structura discursului de tip argumentativ:
    • formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între  componente – 4 p.; text parţial organizat, fără echilibru între componente – 2 p.  4 puncte • utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.; utilizare parţial adecvată – 2 p.    4 puncte
  • conţinutul argumentării:
    • formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă                            2 puncte
    • câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei

                    2 x 3 p. = 6 puncte • câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate:

dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p.       2 x 3 p. = 6 puncte

  • formularea unei concluzii pertinente                                                                                     2 puncte

Probă scrisă – Limba şi literatura română                                                                                           Model

Barem de evaluare şi de notare

Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic) 

  • respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
    • registrul stilistic adecvat cerinţei                                                                                   1 punct
    • respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.;

            3 sau mai multe greşeli – 0 p.)                                                                                    2 puncte

  • respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2 p.;

2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.)                                                        2 puncte

  • respectarea precizării privind numărul de cuvinte        1 punct

Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.

Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.

 

SUBIECTUL al III-lea                                                                                                     (30 de puncte)

 

Conţinut – 16 puncte

  • prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales din textul narativ studiat   

                                                                                                                                                  4 puncte

  • prezentare adecvată şi nuanţată – 4 p.
  • prezentare ezitantă – 2 p. 
  • prezentare schematică sau superficială – 1 p.                       
  • evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată prin două scene/secvenţe comentate              

                                                                                                                                                  4 puncte

  • menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p. 
  • ilustrarea trăsăturii menţionate prin două scene/secvenţe comentate – 3 p.; ilustrarea trăsăturii menţionate printr-o scenă/secvenţă comentată – 2 p.; simpla numire a unor scene/secvenţe sau tendinţa de rezumare – 1 p.

− câte 1 punct pentru ilustrarea oricăror patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcţia personajului ales  4 x 1 p. = 4 puncte − susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcţia personajului: susţinere adecvată şi nuanţată – 4 p.; încercare de susţinere sau schematism – 2 p.; simplă formulare a opiniei – 1 p.  4 puncte

Redactare – 14 puncte

− organizarea ideilor în scris             3 puncte • text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică – 3 p.

  • text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică – 2 p.
  • text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta – 1 p.  

− abilităţi de analiză şi de argumentare  3 puncte • relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 p.

  • relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 p.
  • relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism – 1 p.

− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,

sintaxă adecvată – 2 p.; vocabular restrâns, monoton – 1 p.) 

2 puncte

− ortografia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.) 

2 puncte

− punctuaţia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.) 

2 puncte

− aşezarea în pagină, lizibilitatea 

1 punct

− respectarea precizării privind numărul de cuvinte 

1 punct

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus