Documentul secret care anunță o explozie de scumpiri. Ce urmează să coste mai mult cu 113%

Publicat: 27/06/2023 | 19:51
Scumpiri anunțate începând cu anul viitor / Foto: Pixabay

Banca Mondială a scos la iveală un scenariu sumbru pentru buzunarele românilor! A fost deja trimis un studiu Guvernului prin care experții anunță posibilitatea unor creșteri uriașe de prețuri pentru produsele energetice, care au la bază combustibili fosili. Motivul, din câte se pare, este necesitatea de a reduce emisiile. Ce scumpiri ar urma pe piața de la noi?

Banca Mondială a avansat un scenariu neașteptat pentru toți românii. Acesta a fost deja trimis Guvernului și anunță posibilitatea unor creșteri mari ale prețurilor, pentru produsele energetice care au la bază combustibili fosili. Motivul ar fi, se pare, necesitatea de a reduce emisiile. Aceste scumpiri uriașe s-ar putea face treptat până în anul 2030. Prețul benzinei ar urma să se majoreze cu 50%, al motorinei cu 62% și al gazelor cu 32%. Cărbunele ar crește cu 113%. Acest scenariu sumbru poate apărea de la anul și până-n 2030. Scumpirile precizate apar într-o analiză realizată de Banca Mondială, legată de îmbunătățirea cadrului fiscal din România, în contextul PNRR, relatează economica. net. Studiul realizat de specialiști a fost deja trimis Guvernului, în luna martie a acestui an.

CITEȘTE ȘI: CUM LI SE IAU ȘOFERILOR ROMÂNI BANII DIN BUZUNAR. MECANISMUL DE POLIȚE RCA CARE MERGE PERFECT PENTRU ASIGURATORII AUTO

Ce scumpiri ar urma până-n 2030

Cărbune – 113%;

Motorină – 62%;

Energie electrică – 7%;

Benzină – 50%;

Kerosen – 54%;

GPL – 34%;

Gaze naturale – 32%;

Petrol – 51%;

Medie – 50,34%.

CITEȘTE ȘI: PARCAREA ÎN CARTIERUL PRIMĂVERII A AJUNS SĂ COSTE CÂT CHIRIA PE O LUNĂ! SUMA EXORBITANTĂ PE CARE O SCOT BUCUREȘTENII DIN BUZUNAR

De ce este necesară majorarea impozitării a produselor energetice

Măsurile au fost trimise de Banca Mondială către oficialii români. Creșterea prețurilor ar fi mai importantă pentru atingerea țintelor climatice decât pentru echilibrarea bugetului țării.

“România trebuie să ia măsuri decisive pentru a respecta angajamentele asumate în cadrul Acordului de la Paris. Pe baza Instrumentului de evaluare a politicilor climatice (IEPC) al Băncii Mondiale (BM)-Fondul Monetar Internațional (FMI), nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) pentru 2030, presupus de contribuția stabilită la nivel național (CSN) a țării, se ridică la 74 de milioane de tone de echivalent dioxid de carbon (CO2e), în timp ce se așteaptă ca România să emită 101 milioane de tone de echivalent CO2 în “scenariul de referință” în același an.

Astfel, emisiile de GES din 2030 trebuie să scadă cu aproximativ 27% pentru ca România să își îndeplinească CSN, ceea ce ar necesita un efort substanțial în ceea ce privește reforma prețurilor la energie (și politicile conexe de atenuarea schimbărilor climatice). În mod specific, folosind IEPC, această secțiune estimează prețul carbonului compatibil cu CSN pentru România la 185 USD reali 2021/tonă echivalent CO2 în 2030.

Acestea fiind spuse, țara ia în prezent măsuri în acest sens, inclusiv prin intermediul Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice (PNIESC)

Reducerea emisiilor de CO2 legate de energie ar fi o modalitate eficientă de a reduce emisiile globale de GES în România. Pe baza datelor Agenția Internațională pentru Energie (AIE, 2021), emisiile legate de energie au reprezentat aproape 70% din totalul emisiilor de GES în 2020, iar 60% din aceste emisii totale de GES au fost compuse din CO2. Cu alte cuvinte, atenuarea emisiilor de CO2 legate de energie ar aborda aproape 40% din totalul emisiilor de GES. În ceea ce privește combustibilii fosili, cărbunele și gazele naturale au contribuit fiecare (egal) la aproximativ o treime din totalul emisiilor de CO2.

Din punct de vedere sectorial, aproximativ o treime din aceste emisii provin în prezent din sectorul energetic. La rândul lor, emisiile din sectorul energetic provin în principal din cărbune (aproximativ 70%), restul emisiilor fiind generate de gazele naturale. Cele de mai sus oferă dovezi sugestive că o politică eficientă trebuie să vizeze cărbunele și gazelle naturale (acesta din urmă fiind cel mai intensiv în carbon dintre cei doi combustibili), pentru a avea un efect tangibil asupra emisiilor globale de CO2 (și, prin urmare de GES).

O reformă a prețurilor energiei prin eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili și/sau prin stabilirea prețului carbonului constituie instrumentul cel mai eficient pentru a răspunde nevoilor de atenuare a schimbărilor climatice ale României pe multiple planuri. Un preț mai mare pentru conținutul de carbon al combustibililor fosili:

-ar profita de întreaga gamă de oportunități de atenuare (în toate sectoarele și produsele energetice);

-ar folosi pe deplin mecanismul prețurilor (oferind astfel un semnal clar agenților economici);

-ar stimula trecerea la modele de consum și de investiții mai puțin poluante (prin faptul că ar face ca energia cu conținut ridicat de carbon să fie mai scumpă);

-ar oferi o predictibilitate a prețului (în special atunci când este introdus și crescut treptat);

-ar genera venituri publice, extinzând spațiul fiscal (inclusiv pentru compensarea grupurilor vulnerabile); și

-ar fi ușor de administrat (de exemplu, ca o extensie a sistemelor existente de impozitare a carburanților și/sau a redevențelor).

În plus față de cele de mai sus, politicile de tarifare a carbonului ar fi în concordanță cu PNIESC al României. Prin încurajarea producției de energie curată și a diversificării surselor de aprovizionare cu energie, reforma prețurilor la energie va sprijini, de asemenea, inițiativa“REPowerEU” a Uniunii Europene”, se arată în studiul prezentat de Banca Mondială.