Sorin Grindeanu va supraveghea șantierele cu imagini din drone / MAI cumpără aeronave fără pilot la bord / Ora de zbor, de 10 ori mai ieftină

Publicat: 08/12/2023 | 19:29
Sorin Grindeanu. Sursă foto: social media

Guvernul a adoptat vineri o ordonanță de urgență prin care se demarează un proiect pilot între Ministerul de Interne și cel al Transporturilor. MAI cumpără drone, Inspectoratul General de Aviație le gestionează și Ministerul Transporturilor transmite live imaginile cu autostrăzile. 

Astfel, Executivul pregătit cadrul legislativ pentru înzestarea Ministerului Afacerilor Interne cu o aeronave fără pilot la bord, în prima fază, în colaborare cu Transporturile, mergând până la crearea unei flotile de drone, în măsura existenței fondurilor necesare, în viitor. Pentru acest program pilot, banii vin de la bugetul de stat, prin Ministerul Afacerilor Interne, dar și din fonduri externe.

Ordonanța de urgență adoptată, vineri, potrivit GÂNDUL.RO, în ședința de guvern, justifică „necesitatea tot mai mare a instituțiilor din arcul guvernamental de a utiliza sisteme de aeronave fără pilot pentru a capta informații utilizate pentru îndeplinirea atribuțiilor proprii”.

Aparatele de zbor vor deservi ministere și organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor în îndeplinirea atribuțiilor acestora, se arată în nota de fundamentare.

Programul pilot, cu o durată  pe 5 ani, va începe la Ministerul Transporturilor, care va putea supraveghea în timp real și mai ieftin stadiul lucrărilor de infrastructură.

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu promitea, încă de la sfârșitul anului 2021, că va face transmisiuni live de pe șantierele autostrăzilor.

„Una din primele măsuri pe care le voi lua, imediat ce vine bugetul (n.r. pe anul 2022) şi o să vină destul de repede ca toți românii să vadă cum merg șantierele din România. Să vadă, nu doar Grindeanu sau eu ştiu, secretarii de stat. Se poate face simplu cu tehnica actuală, cu drone care să transmită LIVE pe site-ul Ministerului tot ce se întâmplă pe şantierele din România”, declara Grindeanu.

Noile aparate de zbor vor avea o autonomie de zbor mai mare și o tehnică mai modernă decât cele aflate în dotarea MAI, în prezent.

În prezent, este practic imposibil ca fiecare minister sau organ de specialitate subordonat Guvernului sau ministerelor să dețină întreaga infrastructură de comunicații (mijloace tehnice, frecvență radio, operatori autorizați, șamd) necesară operării unei aeronave fără pilot.

De aceea, bunurile achiziționate în regim centralizat, intrate în proprietatea publică sau privată a statului, să poată fi transmise către Inspectoratul General de Aviație.

Ce vor supraveghea noile drone

Fiecare instituție care va avea nevoie de supraveghere aeriană, se va adresa Inspectoratului General de Aviație, care asigură resursa umană de zbor doar pentru aeronave fără pilot la bord cu masa maximă la decolare între 25 – 150 kg. 

Pentru dronele cu masa maximă la decolare mai mică de 25 kg, nu există obligativitatea asigurării mentenanței de către personal tehnic-ingineresc de aviație.

În domeniul civil, aplicarea dronelor este relevantă pentru supravegherea răspândirii bolilor în agricultura, supravegherea și fotografierea aeriană, detectarea scurgerilor de gaz, detectarea incendiilor, monitorizarea mediului ambiant, arheologia, monitorizarea sistemelor fotovoltaice, monitorizarea clădirilor, a construcțiilor și a șantierelor infrastructurii de transport și controlul liniilor electrice.

În domeniile ordine publică și situații de urgență pentru:

– observarea din aer a activităților care se desfășoară pe suprafața terestră, fluvială și maritimă;

– observarea din aer și monitorizarea zonei de graniță, rute de migrație și activități ilegale;

– monitorizarea traficului rutier, naval, maritim, montan și indicarea situațiilor critice;

– supravegherea și monitorizarea zonelor în care s-au produs dezastre și catastrofe naturale;

– supravegherea și monitorizarea pădurilor, deltei și migrației animalelor;

– determinarea efectelor dezastrelor și calamităților naturale;

– identificarea locurilor și persoanelor care afectează ordinea publică;

– supravegherea și monitorizarea adunărilor și a mulțimilor violente;

– supravegherea zonelor în care sunt concentrate mase mari de oameni (competiții sportive, întâlniri internaționale, demonstrații, revolte etc); 

– supravegherea și monitorizarea structurilor critice și infrastructurilor de nivel național sau local;

– monitorizarea rutelor și zonelor de interes (zone protejate, zone cu risc la inundații/cutremur/alunecări, zone cu risc de poluare și protecție a mediului;

– căutarea-salvarea supraviețuitorilor la dezastre și calamități naturale;

– căutarea aeronavelor, navelor și a persoanelor implicate în accidente aviatice, navale sau cu victime multiple, a persoanelor aflate în dificultate, în medii improprii supraviețuirii sau în zone izolate, sau a căror viață este pusă în pericol și salvarea acestora;

– cercetarea chimică, bacteriologică, radiologică și nucleară;

– informarea/alertarea publică cu ajutorul dispozitivelor de comunicare acustică.

Avantajele supravegherii cu noile drone

Noile imagini aeriene sunt obținute în timp real asupra 3 / 14 situației din teren și cu cheltuieli mai mici, pentru resursa umană și timpul de folosire. O oră de zbor a unei astfel de drone e de 10 ori mai ieftină față de elicopter.

Dar se vor reduce și misiunile de tip supraveghere cu elicopterul.

Un alt avantaj îl reprezintă posibilitatea de folosire în zone afectate, acolo unde este imposibil de trimis personal de specialitate, și în condiții de aer sever poluat.

Aparatul nu deranjează fonic, poluarea fiind aproape inexistentă la 100 m deasupra solului.

Răzvan Scarlat
Răzvan Scarlat este redactor la site-ul CANCAN.RO, care face parte din Grupul de Presă GÂNDUL. A avut prima tangență cu presa la vârsta de 23 de ani, când a început să scrie pentru fanatik.ro. Apoi a semnat articole pentru GOOOLSPORT și ZIUANEWS.RO. ... citește mai mult