Ţi-a fost amânat sau anulat zborul? Cum poţi primi până la 600 de euro gratis

Publicat: 20/07/2023 | 09:02
Tot ce trebuie să știi când ți s-a amânat sau anulat zborul / Sursă foto: Pexels

În cazul în care ți-a fost amânat sau anulat zborul, companiile aeriene trebuie să-ți plătească despăgubire, prin lege. Pasagerii pot să primească între 250 și 600 de euro, dar trebuie să-și ceară dreptul și să îndeplinească și condițiile. 

În anul 2004, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au adoptat un regulament numit CE 261. Prin intermediul actului normativ, s-au stabilit care sunt normele comune în materie de compensație și asistență a pasagerilor pentru zborurile incluse.

Regulamentul (CE) nr. 261/2004 stabilește norme valabile pe întreg teritoriul aerian al Uniunii Europene, precum și pentru Islanda, Norvegia, Elveția și regiunile ultraperiferice, respectiv Guyana Franceză, Martinica, Mayotte, Guadelupa și Insula Réunion, Saint-Martin, Madeira și Azore și Insulele Canare.

Același act stabilește faptul că regula se aplică pentru toate zborurile care pleacă din Uniunea Europeană. În cazul în care zborul are destinația în Uniune, depinde dacă transportatorul are sediul național în aria menționată.

(CITEȘTE ȘI: Zboruri anulate la Wizz Air. Cine sunt românii care vor fi afectați)

În ce caz poți primi până la 600 de euro compensație pentru un zbor anulat

În primul rând, compensația nu poate fi aplicată dacă tu ești cel care a anulat cursa. Regula se aplică doar atunci când compania aeriană anulează. De asemenea, dacă vi s-a comunicat cu 14 zile înainte de anulare, nu mai puteți primi compensație.

Dreptul la compensație este valabil în situația în care zborul alternativ:

  • Avionul a plecat cu două sau mai multe ore mai devreme și a ajuns cu patru sau mai multe ore întârziere;
  • A plecat cu o oră sau mult mai devreme și a ajuns cu 2 sau mai multe ore mai târziu.

Recompensă pentru zborul anulat

Iată cât primești, în funcție de orele de întârziere la destinația finală:

1.mai puțin de două ore:

  • 125 pentru zboruri de sub 1.500 de km; (cazul 1)
  • 200 pentru zboruri în interiorul Uniunii Europene de peste 1.500 de km; (cazul 2)
  • 200 de euro pentru zboruri în afara Uniunii Europene, cuprinse între 1.500 și 3.500 de km; (cazul 3)
  • 300 de euro pentru zboruri în afara Uniunii Europene de peste 3.500 de km. (cazul 4)

2. 2 până la 3 ore:

  • 250 de euro pentru cazul 1;
  • 200 pentru cazul 2;
  • 200 pentru cazul 3;
  • 300 pentru cazul 4.

3. 3 până la 4 ore:

  • 250 de euro pentru cazul 1;
  • 400 pentru cazul 2;
  • 400 pentru cazul 3;
  • 400 pentru cazul 4.

4. Mai mult de 4 ore:

  • 250 de euro pentru cazul 1;
  • 400 de euro, cazul 2;
  • 400 de euro, cazul 3;
  • 600 de euro, cazul 4.

5. Fără a ajunge la destinația finală:

  • 250 de euro, cazul 1;
  • 400 de euro, cazul 2;
  • 400 de euro, cazul 3;
  • 600 de euro, cazul 4.

(CITEȘTE ȘI: Cum a reușit un pasager de la clasa business să întârzie 3 ore un zbor. Un bilet costă aproape 7.000 de dolari! A fost escortat din avion de forțele de ordine)

Condiții pentru compensație

  • să ai toate documentele legate de zbor și alternative, respectiv: biletul de îmbarcare, biletul electronic, confirmarea rezervării, eticheta pentru bagaje etc;
  • să știi motivul anulării;
  • să te încadrezi în perioada de compensație stabilită de fiecare țară. Poate fi cuprinsă între 26 de luni și 10 ani.
Luciana Polite
Luciana Polite este absolventă a Facultății de Litere din cadrul Universității din București. A urmat apoi studii universitare de masterat, „Modele de comunicare și relații publice”, în cadrul aceleiași universități. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un ... citește mai mult