Goliath, pus la pământ de David. Ucrainenii au doborât un elicopter rusesc de 15 milioane de dolari cu o rachetă de apărare de… 100 de dolari

Publicat: 22/04/2022 | 20:00

Goliath pus la pământ de David. Trupele ucrainene au doborât un elicopter rusesc Ka-52, în valoare de 15 milioane de dolari, cu o rachetă de apărare aeriană în valoare de… 100 de dolari. Yaroslav, un ofițer ucrainean, a povestit, într-o postare pe o rețea de socializare, cum elicopterele rusești au coborât aproape de nivelul solului. În acest context, un soldat a tras două rachete asupra lor. Una dintre ele a lovit o capcană termică, iar cealaltă a doborât un elicopter. Au folosit un lansator Igla obișnuit. Au vrut, însă…să folosească o rachetă de tip Stinger, care valorează aproximativ 120.000 de dolari, doar că… era prea scumpă, se arată într-un documentar realizat de Gândul.ro.

Igla este un sistem de rachete sol-aer cu orientare în inflaroșu, portabil, de fabricație sovietică și costă doar 100 de dolari.

Au fost exportate din fosta Uniune Sovietică în peste 30 de țări. Un număr mare a fost vândut guvernului Venezuelei, stârnind îngrijorarea Statelor Unite că ar putea ajunge în mâinile gherilelor columbiene. Dovezi foto ale versiunii duble montate pe un camion în serviciu al armatei libiane au apărut în martie 2011. Aproape 500 de rachete Igla au fost importate din Rusia în 2004.

Ka-50 sau „Rechinul Negru”

Ka-50 este un elicopter de atac cu un singur loc. A fost proiectat în anii 1980 și adoptat pentru serviciul în armata rusă în 1995. Este fabricat de compania Progress din Arseniev și este folosit ca un elicopter de cercetare puternic armat. Este primul elicopter operațional din lume cu un sistem de evacuare pentru salvare.

(NU RATA: SPORTIVII UCRAINENI AU FOST ÎNROLAȚI ÎN ARMATĂ: „DEJA AM ÎNVĂȚAT SĂ FOLOSIM UN PISTOL-MITRALIERĂ!”)

Ka-50 sau „Rechinul Negru” a fost proiectat pentru a fi mic, rapid și agil, cu scopul de a atinge capacitatea maximă de supraviețuire și eficacitate pe câmpul de luptă. Căutarea unei economii în greutate și dimensiuni, pentru a obține viteza și agilitatea maximă, a dus la proiectarea elicopterului cu un singur pilot, singurul caz în rândul elicopterelor de atac.

Kamov, după un studiu aprofundat privind utilizarea elicopterelor în Afganistan și în alte zone de război, a susținut că a ajuns la concluzia că misiunea tipică de atac, descrisă ca fiind structurată în majoritatea cazurilor într-o abordare la altitudine mică nu ar necesita ca pilotul să navigheze, să manevreze și să administreze armamentul în același timp.

Cu această convingere, biroul de proiectare a teoretizat că un singur pilot, dacă ar fi echipat cu sisteme bine armonizate și eficiente, ar putea conduce o misiune de război în întregime de unul singur.

Singurul elicopter de atac din lume cu un singur membru al echipajului

Configurația sa caracteristică cu un singur loc, aleasă pentru a-și sublinia performanța și manevrabilitatea, s-a dovedit a fi, însă cea mai mare limitare: singurul elicopter de atac din lume cu un singur membru al echipajului, Ka-50 s-a dovedit incapabil să efectueze misiuni în mod autonom, deoarece avea nevoie de sprijinul aeronavelor de recunoaștere care scuteau pilotul de activitatea de monitorizare și detectare a țintelor.

Similar cu alte elicoptere Kamov, folosește un sistem distinct cu două rotoare coaxiale contrarotante care elimină necesitatea unui rotor de coadă și măresc foarte mult capacitățile aerobate ale elicopterului. Eliminarea rotorului de coadă oferă un supliment de putere disponibilă, deoarece în mod normal piesele mecanice necesare scad până la 30% din puterea motoarelor.

(CITEȘTE ȘI: RĂZBOIUL DIN UCRAINA, MULT PREA COSTISITOR PENTRU RUSIA. PUTIN SE GÂNDEȘTE LA O NOUĂ STRATEGIE)

Ca un avantaj suplimentar, cu doi rotori identici contrarotați, compensarea naturală dintre cuplurile de rotație oferă Ka-50 caracteristica de a fi mult mai imun decât alte modele față de variațiile direcției și intensității vântului și de a avea cea mai mare rată de rotație în toate condițiile de zbor și viteza posibilă în comparație cu alte elicoptere.

În 2009, producția a fost suspendată

Pentru a îmbunătăți capacitatea de supraviețuire a pilotului, Ka-50 este echipat cu un scaun de ejecție NPP Zvezda K-37-800, o caracteristică unică pentru un elicopter. La ejectare, înainte ca racheta să împingă scaunul afară din cabină, palele rotorului sunt detonate de o încărcare explozivă în butuc. Dezvoltarea elicopterului a fost realizată într-un timp record, datorită politicii dovedite de Kamov de a-și detașa inginerii de conexiuni tehnice la principalii furnizori și subcontractanți de componente.

Reducerea cheltuielilor militare în urma prăbușirii Uniunii Sovietice, însă a provocat o reducere a fondurilor pentru program, care nu a avut timp să intre în faza completă de producție și, prin urmare, au fost produse doar relativ puține exemple de Ka-50.

Producția a fost reluată în 2006. Mai târziu, spre sfârșitul anului 2008 , s-a anunțat că vor fi produse doar încă 5 unități și că producția va fi reconfigurată pentru a produce exclusiv Ka-52, mai adaptabil și mai avansat. La un moment dat, însă Forțele Armate Ruse au optat pentru a nu continua adoptarea vehiculului. În 2009, producția a fost de fapt suspendată, după doar 17 unități. Apoi, s-a creat varianta cu două locuri a aeronavei numită Kamov Ka-52 Alligator care din 2009 a rezolvat aceste probleme.

Ka-52 a preluat tunul de la Ka 50 și l-a montat lateral

Elicopterul Ka-52 poate distruge ținte terestre blindate și neblindate ale inamicului, ținte aeriene cu viteză redusă și personalul din prima linie. Este, de asemenea, desfășurat ca platformă de supraveghere și post de comandă aerian pentru un grup de elicoptere de atac.

Producția în serie a lui Ka-52 a început în 2008 la uzina Progress Arsenyev Aviation din regiunea Primorye din Rusia. În comparație cu Ka-50 original, are un profil de nas mai „moale” și un sistem radar cu două antene – montat pe catarg pentru ținte aeriene și montat pe nas pentru ținte terestre.

De asemenea, sunt montate TV zi și noapte cu sistem termic de vizionare în două turele sferice, una peste carlingă și a doua sub nas.

(CITEȘTE ȘI: KREMLINUL AMENINŢĂ SUEDIA ŞI FINLANDA! RUSIA RECURGE IAR LA RETORICA NUCLEARĂ)

Ka-52 a preluat tunul de la Ka 50 și l-a montat lateral. Acesta dispune de șase puncte rigide montate pe aripi, comparativ cu patru de pe Ka-50. Pentru a menține greutatea și performanța la egalitate cu cea a lui Ka-50, blindajul și capacitatea magaziei/alimentării tunului au fost reduse.

Ka-52 a intrat în funcțiune în mai 2011 cu primele unități operaționale

După finalizarea testelor de stat, Ka-52 a intrat în funcțiune în mai 2011 cu primele unități operaționale care s-au alăturat Forțelor Aeriene Ruse în aceeași lună. Conform planurilor anterioare de achiziții pentru apărarea statului, Forțele Armate Ruse urmau să primească până în 2012 2 Ka-52 experimentale și 24 de serie.

(NU RATA: VEDETE PRO ȘI CONTRA LUI VLADIMIR PUTIN. PERSONALITĂȚILE PLANETEI S-AU ÎMPĂRȚIT ÎN DOUĂ TABERE)

Al doilea contract pe termen lung semnat în 2011, în valoare de 120 de miliarde de ruble, urma să furnizeze Forțelor Aeriene Ruse 146 Elicoptere Ka-52 în total până în 2020. În februarie 2018, Ministerul rus al Apărării și-a exprimat interesul de a cumpăra 114 Ka-52 suplimentare în cadrul noului Program de armament de stat pentru 2018–2027.

Documentarea a fost realizată de Gândul.ro.

Cine deţine informaţii despre acest subiect este rugat să ne scrie la pont@cancan.ro, să ne sune la 0741 CANCAN (226.226) sau să ne scrie direct pe WhatsApp.

This browser does not support the video element.