Acasă » Știri » Ajutor de înmormântare în 2025. Actele necesare, suma primită și cine beneficiază de ea

Ajutor de înmormântare în 2025. Actele necesare, suma primită și cine beneficiază de ea

De: Alina Drăgan 10/02/2025 | 12:55
Ajutor de înmormântare în 2025. Actele necesare, suma primită și cine beneficiază de ea
Ajutor de înmormântare în 2025 /Foto: Pixabay

Atunci când o persoană dragă se stinge din viață, familia se confruntă nu doar cu durerea pierderii, ci și cu cheltuielile aferente înmormântării. Pentru a sprijini financiar rudele sau apropiații care suportă aceste costuri, statul român oferă un ajutor de înmormântare, cunoscut și sub numele de ajutor de deces. Acesta este acordat prin Casa de Pensii și poate fi solicitat în baza unor documente specifice.

Ajutorul de deces se acordă în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea actelor necesare, iar solicitarea acestuia se poate face în decurs de trei ani de la data eliberării certificatului de deces. Totuși, pentru a primi banii, există o serie de condiții și documente care trebuie îndeplinite, iar suma diferă în funcție de statutul persoanei decedate.

(CITEȘTE ȘI: Caz șocant în Botoșani: Un bărbat a murit pe stradă sub privirile indiferente ale trecătorilor)

Ajutor de înmormântare în 2025

Ajutorul de înmormântare poate fi solicitat de un membru al familiei sau de o altă persoană care dovedește că a suportat cheltuielile funerare. Valoarea acestuia este diferită în funcție de situația în care se afla persoana decedată.

Dacă persoana decedată era asigurată sau pensionară, suma primită pentru înmormântare este de 7.567 de lei. Dacă persoana decedată nu era asigurată sau pensionară, ajutorul de înmormântare se reduce la 3.784 de lei.

Pentru ca ajutorul de înmormântare să fie acordat, solicitantul trebuie să depună următoarele documente:

  • Cerere pentru acordarea ajutorului de deces (Anexa nr. 11 la norme);
  • Certificatul de deces, în original și copie;
  • Act de identitate al solicitantului, în original și copie;
  • Actele de stare civilă ale solicitantului, care să ateste gradul de rudenie sau calitatea de soț/soție, în original și copie;
  • Dovada suportării cheltuielilor de înmormântare, în original (chitanțe, facturi);
  • Adeverință care atestă că membrul de familie decedat avea între 18 și 26 de ani și era înscris la o formă de învățământ, în original (dacă este cazul);
  • Act medical vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, pentru copiii inapți de muncă peste 18 ani, în original (dacă este cazul);
  • Dovada calității de asigurat în sistemul public de pensii (dacă este cazul);
  • Declarație pe propria răspundere a solicitantului că persoana decedată nu era asigurată sau pensionară (dacă este cazul);
  • Procură specială, dacă ajutorul este solicitat prin împuternicit;
  • Extras de cont, pentru virarea banilor în cont bancar (opțional).

Documentele necesare trebuie depuse la Casa de Pensii de care aparținea persoana decedată sau la instituția angajatoare, dacă decedatul era salariat. Procesul este rapid, iar banii sunt virați în termen de trei zile lucrătoare de la înregistrarea cererii.

Ajutorul de înmormântare reprezintă un sprijin important pentru cei care trebuie să organizeze funeraliile unei persoane dragi. De aceea, este bine de știut că acest beneficiu poate fi solicitat în termen de trei ani de la data decesului, iar procesul de obținere este simplificat, dacă actele necesare sunt complete.

(VEZI ȘI: Când intră pensiile în februarie 2025. Vești bune pentru posesorii de carduri)

Urmărește Cancan.ro pe Google News
×