Programul Rabla, una dintre cele mai importante inițiative guvernamentale pentru înnoirea parcului auto din România, va suferi modificări semnificative în ediția 2025. Potrivit noilor informații furnizate de autorități, schema de sprijin financiar pentru achiziționarea vehiculelor ecologice va fi ajustată, cu scopul de a revitaliza piața auto electrică și de a încuraja consumul de mașini prietenoase cu mediul.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) urmează să aprobe în perioada imediat următoare bugetul dedicat programului Rabla 2025. Lansarea oficială a ediției este așteptată imediat după această etapă, iar valorile noilor ecotichete vor fi publicate în Monitorul Oficial.
Principala noutate este majorarea valorii ecotichetului pentru mașinile complet electrice. Dacă în 2024, sprijinul financiar fusese redus la 5.000 de euro, în 2025 subvenția crește considerabil, ajungând la 7.500 de euro per vehicul. Această ajustare vine după un an în care vânzările de automobile electrice au scăzut cu aproape o treime, în urma diminuării sprijinului anterior.
Pe lângă subvenția pentru electrice, programul prevede stimulente financiare și pentru alte tipuri de motorizare alternativă. Astfel, cumpărătorii de autoturisme plug-in hybrid vor beneficia de un sprijin de 3.500 de euro, în timp ce pentru hibridele convenționale (non-plug-in), statul va oferi 2.400 de euro. Un stimulent de 2.000 de euro (echivalentul a 10.000 de lei) este prevăzut și pentru achiziționarea de autoturisme cu motorizare pe benzină, cu excluderea celor diesel.
Una dintre cele mai importante modificări procedurale este eliminarea intermedierii din partea dealerilor auto. În ediția din 2025, persoanele fizice și juridice interesate de achiziționarea unui vehicul prin Rabla vor putea să se înscrie direct în program, fără a mai trece prin showroom-uri. Această schimbare ar putea eficientiza procesul, reducând birocrația și timpul necesar pentru accesarea subvenției.
Un alt aspect notabil este direcția strategică de a încuraja consumul de automobile electrice produse local. România găzduiește în prezent unități de producție care asamblează modele electrice, cum este cazul fabricii din Craiova, unde sunt fabricate trei astfel de modele. De asemenea, Dacia continuă să comercializeze modelul Spring, o mașină electrică destinată în special pieței urbane. În acest context, autoritățile intenționează ca o parte cât mai mare din bugetul Rabla Plus să rămână în economia națională.
Deși subvenția pentru electrice a fost majorată, industria auto consideră că este nevoie de o viziune mai amplă. Actorii din domeniu solicită o strategie predictibilă, cu valori clare pentru următorii ani și o reducere graduală, astfel încât tranziția către mobilitatea electrică să fie sustenabilă. Instabilitatea din anii anteriori, cu modificări bruște ale cuantumului ecotichetelor, a afectat semnificativ piața, atât din perspectiva producătorilor, cât și a cumpărătorilor.
Citește și: INTERZIS ÎN SENSUL GIRATORIU! ȘOFER AMENDAT CU PESTE 3.000 DE LEI ȘI PERMIS SUSPENDAT