Ruşii „fentează” sancţiunile după invazia Ucrainei. Cum au reuşit să îşi facă yacht-urile invizibile, de frica americanilor

Publicat: 01/06/2022 | 20:00

Invazia din Ucraina a atras valuri de sancțiuni economico-financiare ale Occidentului împotriva Rusiei, inclusiv cu scopul de a penaliza sute de oligarhi și magnați apropiați liderului de la Kremlin. Diverse guverne au luat în vizor vilele, avioanele, dar și ambarcațiunile de agrement ale miliardarilor. Însă oligarhii ruși încearcă, prin toate modalitățile, să evite sancțiunile pentru super-yachturile lor, se arată într-un documentar realizat de Gândul.ro.

După ce și-au pus ambarcațiunile în mișcare sau le-au ancorat în locuri care erau ferite de sancțiuni, oligarhii au început să își dezactiveze sistemul de identificare automată (AIS) de la bord. În acest mod, ei împiedică dezvăluirea locației exacte a iahtului, care devine, astfel, “invizibil”, conform publicației „Il fatto quotidiano”.

Oligarhii ruși au găsit „artificiul” prin care să păcălească sancțiunile

O anchetă a ziarului britanic „The Observer” a constatat că există cel puțin șase “mega-iahturi” care au fost atribuite oligarhilor ruși care, după ce proprietarii lor au fost loviți de sancțiunile de la Londra, “au devenit invizibile” pentru sistemele de localizare, iar experții au raportat o creștere a numărului acestui tip de nave care sunt legate de Rusia și care dezactivează AIS cu intenția probabilă de a evita sancțiunile.

Deși sistemul poate fi oprit din motive legitime, autoritățile cred că unele ambarcațiuni vor să evite detectarea.

Yacht-uri uriașe, de negăsit

Potrivit celor descoperite în timpul anchetei, printre superambarcațiunile care de mai bine de o lună au devenit de negăsit se numără Clio, de 72 de metri, legată de numele lui Oleg Deripaska, care a navigat din Oceanul Indian către Turcia după invazie.

Ultima sa locație transmisă a fost pe 18 aprilie în Marea Neagră, în raza de acțiune a porturilor rusești Soci și Novorossiysk. Pe lângă acesta, se numără și nava Galactica Super Nova de 70 de metri, care este strâns legată de numele oligarhului Vagit Alekperov, fostul președinte sancționat al Lukoil.

Ultima locație transmisă a fost pe 2 martie, în largul coastei croate. Yachtul Ocean Victory de 140 de metri, legat de numele lui Viktor Rashnikov, și-a transmis ultima locație la ancoră în Maldive, pe 1 martie.

(VEZI AICI: LA CE ARMAMENT A RECURS RUSIA ÎN RĂZBOIUL DIN UCRAINA. RACHETELE SPECIALE SUNT ”AȘII” LUI PUTIN)

Clio, legat de Deripaska, a navigat la mai bine de 3.000 de mile după invazie, din Maldive, prin Canalul Suez, peste Marea Mediterană și în Bosfor, poarta spre Marea Neagră și porturile sale rusești.

Maldivele nu au un tratat de extrădare cu SUA

În cazul acestei nave, experții spun că unul dintre motivele pentru care și-ar fi oprit dispozitivul de localizare ar putea fi situația periculoasă din Marea Neagră din cauza războiului.

Printre alte yahturi care nu au transmis o locație confirmată prin AIS de cel puțin o lună se află și My Sky, legat de magnatul țigărilor Igor Kesaev, care și-a raportat ultima dată locația în Maldive pe 30 martie.

Maldivele nu au un tratat de extrădare cu SUA și cel puțin cinci nave care ar fi ale magnaților ruși s-au îndreptat spre apele sale de la invazie. Alte ambarcațiuni, inclusiv două deținute de Roman Abramovici, s-au îndreptat spre Turcia.

Un membru al echipajului de pe un superyaht al unui oligarh rus sancționat de Regatul Unit a declarat pentru Observer: „Ni s-a spus să oprim AIS. Am scos șuruburile de la ștecherul de alimentare și l-am scos afară.”

(NU RATA: SANCȚIUNILE OCCIDENTULUI ÎMPOTRIVA RUSIEI LE-AU ÎNFURIAT PE INFLUENCERIȚE. RUSOAICELE ȘI-AU DISTRUS GENȚILE CHANEL ÎN SEMN DE PROTEST)

Sistemul de Identificare Automată (AIS) ar trebui să fie întotdeauna în funcțiune

Conform regulilor maritime, AIS ar trebui să fie întotdeauna în funcțiune atunci când navele sunt în mers sau la ancoră. Toate ambarcațiunile cu un tonaj brut de 300 sau mai mult trebuie să fie echipate cu acesta. O navă de croazieră își va transmite de obicei locația în mod frecvent, dar poate opri sistemul când se află în port. Datele sunt transmise de receptoare radio și sateliți.

Sam Tucker de la VesselsValue a spus: „Există unele nave în care anterior primim un semnal la fiecare câteva minute de la transpondere și acum vedem intervale de luni. Este foarte probabil ca unii să fi oprit comutatorul și să fi intrat în modul ascuns.”

Există aproximativ 9.300 de superyacht-uri pe mări, în valoare de peste 50 de miliarde de lire sterline, conform datelor din industrie. Se estimează că 10% din această flotă este deținută de ruși.

Deși multe yachturi sunt asociate miliardarilor ruși, proprietatea este învăluită în secret. Ele sunt adesea înregistrate printr-o serie de companii offshore. Astfel, pentru a afla cine are legătură cu fiecare ambarcațiune , autoritățile verifică documentele de înregistrare, rapoartele de credit, dar și alte înregistrări.

Călătorii neașteptate

Încă de la începutul războiului, mai multe yachturi de lux cu o valoare totală de aproape 2 miliarde de lire sterline au fost confiscate de autoritățile occidentale. Printre acestea se numără și Amadea, de 325 de milioane de dolari, despre care se spune că este al  miliardarului Suleiman Kerimov și a fost confiscat în Fiji.

Înainte să fie aruncat într-un conflict juridic în Pacificul de sud, vasul de lux a pornit într-o călătorie de 18 zile din Caraibe către Fiji. De la invadarea Ucrainei, Amadea a realizat cea mai lungă călătorie, iar cel puțin alte cinci super-yachturi au înregistrat călătorii de aproximativ 5.000 de mile nautice în căutarea unor destinații sigure, printre care se enumeră și Turcia și Rusia.

“În ultimele luni, yachturile oligarhilor ruşi sancţionaţi au călătorit către locuri în care nu au mai fost şi au străbătut mai multe mile decât o fac de obicei”, susține Simao Oliveira, dezvoltatorul unei aplicații de monitorizare a navelor.

Ce superyacht-uri au fost confiscate de autorități

SUA au confiscat mega-ambarcațiunea despre care spun că aparţine miliardarului rus Suleiman Kerimov pentru încălcarea legislaţiei americane, inclusiv pentru spălare de bani şi conspiraţie, lansând un avertisment adresat altor oligarhi, potrivit căruia nu există ascunzătoare pentru activele lor.

“Acest caz ar trebui să transmită tuturor oligarhilor ruşi corupţi că nu se pot ascunde, nici măcar în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii”, a declarat viceprocurorul general american Lisa Monaco.

Unul dintre primele superyacht-uri confiscate a fost însă Amore Vero, care are o lungime de 86 de metri, despre care autoritățile consideră că este al magnatului petrolului Igor Sechin. Acesta a fost confiscat de vameșii la un șantier naval de lângă Marsilia, pe 2 martie.

Autoritățile italiene au confiscat, de asemenea, o altă ambarcațiune a lui Melnichenko, yachtul cu vele A de 143 de metri pe 12 martie, la Trieste. Se crede că este deținut de antreprenorul miliardar Andrey Melnichenko.

El a fost sancționat de Regatul Unit pe 15 martie. Poliția financiară estimează că valoarea acestui yacht ajunge la 578 de milioane de dolari. Un purtător de cuvânt al lui Melnichenko în 2017 a recunoscut că ambarcațiunea cu vele îi aparține șefului său.

Ambele nave au fost desenate de Philippe Starck, renumitul designer francez și chiar și soția lui Melnichenko ar fi ajutat la designul interior.

(NU RATA: VEDETE PRO ȘI CONTRA LUI VLADIMIR PUTIN. PERSONALITĂȚILE PLANETEI S-AU ÎMPĂRȚIT ÎN DOUĂ TABERE)

Cât costă mentenanța?

Cealaltă ambarcațiune e lux a lui Melnichenko, futuristul Motor Yacht A de 240 de milioane de lire sterline, a dispărut din sistemul global de urmărire. Ultima sa locație confirmată a fost pe 10 martie, în Maldive.

Peter Stano, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, a declarat că sancțiunile nu sunt obligatorii pentru statele nemembre sau nealiniate, cum ar fi Maldive, deși a cerut tuturor țărilor să le adere.

Autoritățile din Maldive au votat pentru condamnarea  invaziei Rusiei la Națiunile Unite și susțin public că vor sprijini eforturile internaționale împotriva rușilor sancționați.

Cu toate acestea, Abdul Hannan, care conduce Seal Superyachts Maldives și oferă combustibil și alimente proprietarilor de nave, susține că vine cu o listă de facilități inclusiv în întâmpinarea rușilor.

El susține că aproximativ jumătate din clienții săi sunt ruși, iar mentenanța iahturilor se ridică de obicei la sute de mii de dolari pe săptămână.

Documentarea acestui material a fost realizată de Gândul.ro.

Cine deţine informaţii despre acest subiect este rugat să ne scrie la pont@cancan.ro, să ne sune la 0741 CANCAN (226.226) sau să ne scrie direct pe WhatsApp.

This browser does not support the video element.