Vești excelente pentru o parte dintre români și nu numai. O taxă costisitoare care îi făcea pe mulți să scoată sume mari din buzunar ar putea deveni în curând doar o amintire. Guvernul analizează serios renunțarea la această taxă, ceea ce ar putea însemna prețuri mai accesibile pentru vehiculele de top, dar și o gură de aer pentru buzunarele celor care își doresc un SUV sau o mașină de lux.
Este vorba despre taxa pentru mașinile de lux, care ar putea fi eliminată în perioada următoare. Dacă autoritățile vor decide să renunțe la această taxă, prețurile pentru vehiculele 4×4 premium ar putea scădea considerabil. Introducerea taxei a avut loc în anul 2000, cu scopul de a proteja industria auto locală. Însă acum, după 25 de ani, oficialii consideră că este momentul unei schimbări importante.
(CITEȘTE ȘI: VEȘTI PROASTE PENTRU TOȚI ȘOFERII DIN ROMÂNIA. VOR CREȘTE IAR PREȚURILE DE LA 1 IANUARIE 2027)
Taxa pe mașinile de lux (LCT) impune o suprataxare de 33% pentru orice vehicul care depășește prețul de 80.567 de dolari, respectiv 91.387 de dolari în cazul modelelor eficiente energetic. Prin urmare, cumpărătorii care și-au dorit o mașină de top s-au trezit că trebuie să plătească zeci de mii de dolari în plus doar din cauza acestei taxe.
Guvernul condus de Anthony Albanese se gândește serios să elimine LCT până la finalul anului 2025, mai ales că aceasta este considerată un obstacol în calea relațiilor comerciale internaționale. Uniunea Europeană a semnalat în repetate rânduri că taxa este discriminatorie pentru producătorii europeni de mașini și că afectează principiul concurenței loiale.
Renunțarea la LCT ar însemna o scădere semnificativă a prețurilor la unele dintre cele mai căutate modele:
Totuși, bucuria ar putea fi de scurtă durată pentru unii. Asta pentru că în paralel, de la 1 iulie 2025, vor intra în vigoare noile reguli privind emisiile, cunoscute sub numele de NVES (New Vehicle Efficiency Standard). Acestea vor impune limite stricte privind emisiile de CO₂ ale vehiculelor, iar producătorii care nu le respectă vor fi penalizați. Este de așteptat ca aceste costuri să fie transferate către cumpărători, afectând din nou prețul final al mașinilor.
Așadar, dispariția LCT până la sfârșitul lui 2025 ar putea aduce o gură de aer financiar pentru cei care vizează mașini de lux, însă noile reglementări privind emisiile ar putea, în timp, anula acest avantaj.