Incapatanare. Desi UE nu este de acord cu taxa de prima inmatriculare, autoritatile romane insista pentru impunerea ei Arpad Dobre Reprezentantii Ministerului Economiei si Finantelor au discutat ieri, la Bruxelles, cu oficialii Comisiei Europene, propunerile privind noua grila a taxei auto de prima inmatriculare. Reamintim ca autoritatile de la Bucuresti au fost avertizate de Comisia Europeana ca taxa incalca Tratatul de aderare.
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa in Romania la inceputul acestui an si se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de emisii si de vechimea autovehiculului. In notificarea trimisa Ministerului Economiei si Finantelor in 23 martie 2007, Comisia Europeana a precizat ca taxarea masinilor vandute de cetatenii romani este discriminatorie (e mult mai mica) fata de cele vandute de cetatenii din alte state UE. In plus, nivelul taxei din Romania depaseste valoarea reziduala, sau de piata, a masinii in cazul celor foarte vechi.
Conform propunerilor ministrului Vosganian, valoarea taxei pentru masinile noi cu motor Euro 4 este de 161 euro la cele cu capacitate cilindrica sub 1.400 centimetri cubi (cmc), de 184 euro la cele de pana la 1.600 cmc, de 536 de euro pentru cele pana la 2.000 cmc si de 2.295 de euro pentru cele cu motoare de peste 3.000 cmc. In cazul masinilor Euro 4 cu vechime de 1-2 ani, taxa s-ar putea reduce de la 284 de euro la 139 de euro, iar la cele de 4-5 ani, de la 299 de euro la 111 euro. Pentru masinile non-euro cu motor de pana la 1.400 cmc, de 15-16 ani vechime, taxa s-ar putea reduce de la 4.007 euro la 2.464 euro, iar la cele de 20-21 de ani, de la 4.007 euro la 1.120 euro. La masinile cu motoare de pana la 1.600 cmc, taxele propuse sunt de 2.816 euro pentru masinile de 15-16 ani si de 1.280 euro pentru 20-21 de ani, fata de 4.579 euro in prezent.
Daca autoritatile de la Bruxelles nu vor fi multumite de temele facute de ministrul Varujan Vosganian, Romania ar putea fi obligata sa restituie taxa de prima inmatriculare pentru masinile second-hand de import. Ungaria si Polonia au impus taxe similare, dar au fost penalizate de UE, iar acum trebuie sa restituie cetatenilor lor zeci de milioane de euro, din bugetele de stat, adica din banii tuturor contribuabililor, fie ca sunt sau nu soferi.