GARANTIE. Comerciantii ar trebui sa vanda pantofi cu o „durata de viata” de doi ani Alexandra Nastase Fabricile de pantofi din Romania ar putea da faliment, daca vor scoate pe piata produse de calitate indoielnica. Si aceasta pentru ca, potrivit legii aparute la 1 ianuarie 2007, atat o pereche de incaltari, cat si un produs de folosinta indelungata au o perioada de garantie de doi ani in care pot fi schimbate daca apar defecte. Magazinele de incaltaminte, insa, „ocolesc” prevederile actului normativ si ofera o simpla garantie comerciala „dupa ureche” clientilor, bineinteles pentru o perioada mult mai scurta de timp.
Asa se face ca daca o pereche de pantofi pe care abia ati achizitionat-o se rupe, puteti sa o schimbati in primele sase luni, pentru ca se prezuma ca defectul a existat la momentul cumpararii. Cu toate ca legea a intrat in vigoare de mai bine de patru luni, consumatorii nu stiu ca au aceste drepturi. „Pana in prezent nu am primit nici o sesizare de acest gen. Cumparatorii cunosc vechea legislatie, asa ca nu indraznesc sa ceara socoteala vanzatorului daca intampina probleme. Oamenii stiu ca au la dispozitie 30 de zile pentru a reclama agentului comercial defectul si procedeaza in cauza”, ne-a declarat Mihai Titichi, seful serviciului juridic al Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC). Noua lege este in avantajul clientilor, dar in defavoarea producatorilor articolelor de incaltaminte, care trebuie sa fie mult mai atenti inainte de a-si oferi spre vanzare produsele. In cazul in care o persoana face reclamatie dupa cele sase luni, dar produsul se afla in perioada de garantie de doi ani, atunci va trebui sa demonstreze ca defectul nu a fost produs din vina lui, ci a fabricantului, lucru care este mai greu de dovedit.
In cazul electronicelor, electrocasnicelor, dar si a mobilei, legea le da dreptul romanilor sa negocieze direct cu vanzatorul garantia produselor. Cu alte cuvinte, agentul economic poate stabili orice termen de garantie pentru produs, inclusiv sub doi ani, insa legea il obliga sa raspunda pentru produsul vandut in toata aceasta perioada. „Daca pentru un frigider, de exemplu, vanzatorul a negociat o garantie de un an, iar dupa aceasta perioada produsul s-a defectat, agentul comercial este obligat sa repare aparatul pana la trecerea celor doi ani, prevazuti in lege”, ne-a mai spus Titichi.