CANDID. Desi cam in necunostinta de cauza, ministrul Vosganian anunta cu nonsalanta ca a rezolvat problema taxei de prima inmatriculare Confuzie. Declaratiile oficiale privind costurile inregistrarii in circulatie a masinilor vechi sau noi nu au legatura cu realitatea Arpad Dobre In spatele afirmatiilor privind reducerea la jumatate a taxei de prima inmatriculare si a suprataxarii vehiculelor noi se ascunde, in cel mai bun caz, necunoasterea unor date tehnice. La o analiza mai atenta cad toate argumentele ministrului Varujan Vosganian pe tema inmatricularii.
Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat recent ca va reduce cu pana la 50% taxa de prima inmatriculare pentru o masina dotata cu motor Euro 4, mai veche de 4 ani. Ministrul a „uitat” insa un lucru: masinile produse in serie si care respecta normele Euro 4 de poluare au intrat pe piata doar dupa 2005. Deci, masina Euro 4, produsa in serie si mai veche de 4 ani, nu exista!
Dar confuzia creata de ministrul Vosganian nu se opreste aici. O alta masura aberanta este aplicarea unor taxe mai mari la masinile noi si mai mici la cele cele vechi. Concret, ministrul Varujan Vosganian considera ca o masina noua va polua mai mult timp, deoarece va circula circa 15 ani, in vreme ce o masina veche de 5-6 ani va mai functiona cel mult 10 ani, deci va polua mai putin. Complet gresit! O masina noua, cu motor Euro 4, care circula circa 15.000 km pe an (aproximativ 41 km pe zi), va avea la bord peste 15 ani minimum 225.000 km si, la o poluare de 1 gram monoxid de carbon (CO) pe kilometru, conform normei Euro 4, va elibera in atmosfera 225 kg CO in total. Spre comparatie, o masina veche de 5 ani, cu motor Euro 3 cu acelasi kilometraj anual, va avea in 10 ani 150.000 km la bord, dar, potrivit normei de poluare Euro 3, va elibera in atmosfera 2,3 grame CO/km, adica 345 kg CO in doar 10 ani. Deci, masina veche va polua mai mult, chiar daca ministrul Vosganian crede altfel.
Bomboana de pe coliva taxei cosmetizate nu o reprezinta aceste neconcordante. Partea proasta e ca Guvernul va trimite la Bruxelles o scrisoare oficiala cu toate aceste aberatii si s-ar putea ca Romania sa fie amendata pentru suprataxarea masinilor de import.