Componenta vitală a unei organizaţii este omul, care vine cu structura lui formată de experienţe sau de lipsa lor, nuanţat de caracteristicile mentale şi fizice specifice statusului dobândit în organigramă.
Diviziunea sarcinilor în departamente creează angajatului un status prin care el va îndeplini un anumit rol, definit de cultura unei companii. Mecanismul natural şi previzibil se schimbă radical atunci când, în interiorul unei firme, îşi face apariţia un nou angajat cu o altă personalitate faţă de precedentul şi care poate cere modificări în conţinutul rolului.
“Diferenţe dintre cum îşi percepe rolul un angajat, cum îl văd alţii şi cum îşi îndeplineşte în mod real acel rol pot fi aspecte destul de diferite. Dificultăţi în comunicarea aşteptărilor privind comportamentul angajatului, transmiterea neclară a atribuţiilor postului, priceperea persoanei de a-şi asuma şi de a se conforma cu acel rol sunt printre puţinele cauze ale diferenţelor în ce oferă angajatul şi ce se aşteaptă de la el. Acesta deja poate fi o sămânţa, care aduce probleme în cadrul unui grup”, explică psihologul Lenke Iuhoş.
Cinci semnale care anunţă că există probleme de rol într-o companie: