Spatiul aerian britanic a fost inchis in baza unor informatii false, imagini din satelit dovedind ca nu a existat niciun nor de cenusa vulcanica nicaieri deasupra Marii Britanii.
O jumatate de milion de britanici au ramas blocati in strainatate, iar companiile aeriene au inregistrat pierderi de milioane de lire sterline din cauza inchiderii spatiului aerian timp de sase zile.
Noile dovezi arata ca a existat doar praf, cu o densitate atat de redusa incat nu a prezentat niciun risc pentru aeronave.
Jim McKenna, directorul Departamentului de navigabilitate, strategie si politici din cadrul Autoritatii Aviatiei Civile, a recunoscut lipsa clara de date la inceputul acestei crize aeriene.
„Este adevarat ca intr-o anumita perioada de timp densitatea norului de cenusa de deasupra teritoriului Marii Britanii a fost aproape nedetectabila”, a declarat acesta.
Companiile aeriene vor folosi imaginile capturate de satelit pentru a castiga compensatii in valoare de zeci de milioane de lire sterline de la Guvern, care sa acopere pierderile suferite.
Hotararea Serviciului pentru Controlul Traficului Aerian National de a interzice zborurile a avut la baza simulari realizate pe computerele Biroului de Meteorologie, care au infatisat un nor de cenusa vulcanica, impins de curenti de aer la sud de vulcanul islandez Eyjafjallajokull.
Aceste simulari ar fi trebuit sa fie verificate cu un avion de cercetare al Biroului, un aparate BAE-146, dar acesta se afla intr-un hangar, la reparatii, si nu a putut fi trimis in aceasta misiune pana marti, ultima zi a interdictiei.
S-a dovedit ca densitatea maxima a norului de cenusa a fost de aproximativ 20 de ori mai mica decat nivelul la care oamenii de stiinta, Guvernul si fabricantii motoarelor de avion considera sa securitatea zborului este afectata.