Tepe la asigurarile auto

De: Cancan
Publicat: 01/06/2007 | 00:00

In paguba. Daunele rezultate in urma accidentelor sunt calculate deseori in defavoarea proprietarilor de masini Arpad Dobre O serie de asiguratori auto ofera despagubiri luand in calcul cea mai ieftina varianta. Ford Focus, de exemplu, se vinde in mai multe variante, la preturi „de nou” incepand de la 10.000-11.000 de euro si pana la 18.000-22.000 de euro. Posesorul unei astfel de masini se poate trezi ca, dupa ce-si duce masina avariata de un alt participant la trafic (care-i ofera RCA-ul sau), i se cer si bani in plus pentru reparatie.

Facturi umflate

Unul dintre numeroasele cazuri semnalate la redactie este al bucuresteanului M.C. care, in urma unui accident auto fara victime, s-a adresat asiguratorului sau, acesta indrumandu-l catre un service agreat. Aici s-a facut procesul verbal de predare-primire, iar dupa o vreme, clientul a fost instiintat sa vina dupa masina reparata. Ajuns acolo, M.C. a aflat ca RCA-ul acopera doar o parte din costurile de reparatie, calculate la 9.300 de euro, si ca mai are de platit 4.000 de euro. Nici asiguratorul, nici M.C. nu au fost instiintati inainte de inceperea reparatiilor despre aceste costuri, desi service-ul agreat sustine contrariul. Despagubirea e de maximum 75% din valoarea reala a masinii

Lamuriri

Ne-am adresat pentru lamuriri unui expert in domeniu. Reprezentantul TM Expert Consulting, Octavian Murea, expert tehnic judiciar – autovehicule rutiere si circulatie, ne-a dat cateva detalii privind normele CSA 113133/2006. Actul normativ stabileste modul de solutionare a daunelor care intra sub incidenta RCA. „Despagubirea maxima se calculeaza ca fiind 75% din valoarea reala la data accidentului a autovehiculului avariat”, ne-a spus Murea. El a mentionat ca, la preluarea masinii de catre service proprietarul semneaza o nota de comanda de reparatie. „Pagubitul (n.r. – bucuresteanul M.C.) trebuia sa semneze nota de comanda cu specificarea clara „in limita dosarului de daune si acceptul asiguratorului”, caz in care unitatea service trebuia sa ceara acordul asiguratorului”, a precizat Murea.

Expertiza

Octavian Murea recomanda tuturor celor aflati in situatia lui M.C. ca, in cazul in care devizul de reparatii li se pare prea mare sau daca au alte nelamuriri, sa ceara expertiza unui lichidator de daune independent. Mai nou, chiar firmele de asigurari fac acest lucru, pentru a mai reduce din facturile primite de la service-uri.