Se poate spune că motivul pentru care filmele și serialele cu jafuri sunt atât de populare este acela că reunesc personaje diferite, toate tinzând spre același scop, și anume planificarea crimei perfecte. Bineînțeles, jafurile au loc – sau cel puțin sunt încercate – și în viața reală, iar o nouă serie documentară examinează unul deosebit de îndrăzneț din anul 2000.
The Diamond Heist este un documentar în trei părți, scris și regizat de Jesse Vile, cu Guy Ritchie ca unul dintre producătorii executivi, despre o tentativă de jaf la Millennium Dome din Londra în noiembrie 2000. Ținta jafului a fost Millennium Star, un diamant impecabil de 203 carate expus la instalația De Beers în timpul expoziției mileniului din Londra.
Acest singur diamant valora aproximativ 200 de milioane de lire sterline, iar întreaga expoziție 350 de milioane de lire sterline. Dacă tentativa ar fi reușit, ar fi fost cel mai mare jaf din istoria Regatului Unit.
Prin intermediul reconstituirilor scenarizate, al arhivelor media și al interviurilor cu persoane de ambele părți ale jafului, tentativa îndrăzneață este povestită cu admirație și nostalgie aproape un sfert de secol mai târziu, chiar dacă episoadele sunt construite astfel încât să pară o dramă scenarizată.
Prin intermediul reconstituirilor scenarizate, al arhivelor media și al interviurilor cu persoane de ambele părți ale jafului, încercarea îndrăzneață este povestită cu admirație și nostalgie aproape un sfert de secol mai târziu, chiar dacă episoadele sunt construite astfel încât să pară o dramă scenarizată.
Printre cei cu care vorbește Vile se numără Lee Wenham, un membru al grupului de infractori de carieră care a planificat și a încercat să execute jaful. De asemenea, o auzim pe Beth Wenham, fiica lui Lee, care era un copil mic la momentul tentativei. După un jaf eșuat la o mașină blindată, care ar fi adus grupului său milioane de dolari, Lee căuta o slujbă care să-i arate tatălui său, de asemenea un infractor de carieră, că poate face o treabă importantă. Tatăl lui Lee i-a făcut cunoștință cu Ray Beston, care voia să fure Millennium Star.
Mai ușor de spus decât de făcut, desigur. Afișajul De Beers se află într-un seif cu o încuietoare temporizată și într-un ecran cu sticlă temperată, rezistentă la încercările de spargere. În plus, Millennium Dome este o locație foarte vizibilă. Din acest motiv, grupul reunit de Beston s-a gândit că cel mai bine ar fi să încerce când seiful era deschis vizitatorilor. Atunci Beston l-a adus pe cumnatul său, Michael Wearing, ofițer al Poliției Metropolitane, care lucra la securitatea perimetrului domului. Ceea ce grupul nu știa, însă, era că erau supravegheați de Escadrila Zburătoare a Poliției Metropolitane.
Punctul central al oricărui film bun despre jafuri îl reprezintă grupul de infractori disparați care se adună și elaborează un plan complex bazat pe cunoștințele colective ale tuturor membrilor grupului. Dar acest jaf nu este atât de complex pe cât ar putea părea; a fost mai degrabă un jaf cu risc ridicat.