Acasă » Știri » Calculator impozit auto online 2026. Apare cea mai dură taxă din ultimii 20 de ani! Cum poți afla cât ai de plată

Calculator impozit auto online 2026. Apare cea mai dură taxă din ultimii 20 de ani! Cum poți afla cât ai de plată

De: Paul Hangerli 05/12/2025 | 09:50
Calculator impozit auto online 2026. Apare cea mai dură taxă din ultimii 20 de ani! Cum poți afla cât ai de plată
Din 2026 intră în vigoare cea mai dură taxă auto din ultimii ani. Surse foto: Inquam

România este pe punctul de a introduce cea mai dură și mai amplă taxă auto din ultimii 20 de ani, o taxă care lovește în mașinile vechi și poluante și rescrie total logica impozitării în 2026. Reforma fiscal-ecologică promite să schimbe tot: cât plătești, cine pierde, cine câștigă și de ce această transformare este doar începutul.

Reforma impozitului auto nu apare din neant, ci se naște dintr-o presiune acumulată în ani: România are unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu o vârstă medie care trece de 16 ani, iar poluarea urbană a depășit demult niște limite tolerabile. București, Iași, Brașov și chiar Clujul au avut episoade repetate în care aerul devenea practic un cocktail de particule fine și noxe. În acest context, Comisia Europeană a cerut în mod repetat ca România să renunțe la impozitul rudimentar bazat doar pe cilindre și să treacă la o taxare reală a poluării, unde contează cât scoate mașina pe țeavă, nu cât de mare e motorul în acte.

O schimbare inevitabilă: de ce România ajunge în 2026 la un nou model de taxare auto

Sub această presiune europeană, dar și sub presiunea bugetelor locale din ce în ce mai flămânde, guvernul a adoptat principiul „poluatorul plătește” — și abia acum, în 2026, devine realitate. În mod ironic, această taxă auto care lovește România în 2026 vine și ca un soi de notă de plată pentru anii în care țara a fost cimitirul Europei pentru vehicule vechi: sute de mii de mașini Euro 2 și Euro 3 au intrat în țară fără niciun mecanism de descurajare fiscală. Acum, acest vid legislativ este corectat într-o manieră abruptă.

Noua formulă de calcul: cum se transformă complet modul în care plătim impozitul auto

Impozitul auto din 2026 nu va mai fi o taxă simplă, ci un algoritm în toată regula. Formula de calcul îmbină capacitatea cilindrică, norma de poluare și, în unele cazuri, un coeficient legat de vechimea vehiculului. Mașinile sunt puse în praguri de impozitare — 1600, 2000, 2600 și 3000 cm³ — iar taxa crește pentru fiecare 200 cm³ în plus. Dar marea schimbare vine din diferențierea agresivă între normele Euro: un motor de 1600 cm³ Euro 3 poate ajunge la un impozit estimat de 240 de lei, în timp ce același 1600 Euro 6 se oprește la aproximativ 200 de lei. Diferențele devin și mai vizibile la diesel, acolo unde tehnologia filtrelor de particule și standardele WLTP fac ca Euro 6 să fie sensibil mai avantajat.

La motoarele de 2 litri, saltul devine structural. O mașină Euro 3 poate urca spre 400 de lei, în timp ce un automobil Euro 6 poate rămâne într-un interval de 240–300 de lei. Paradoxal, în zona motoarelor mari, peste 2000 cm³, situația se inversează: un SUV modern pe Euro 6 va ajunge să plătească în 2026 aproximativ 850 de lei, în timp ce astăzi plătește chiar și 1000. Reforma aduce astfel pentru prima dată o logică fiscală în România: mașinile mari, dar curate, sunt taxate rezonabil, în timp ce vehiculele mici, dar extrem de poluante, sunt penalizate sever.

Mașinile electrice reprezintă categoria privilegiată a reformei. Pentru ele, impozitul devine simbolic — 40 de lei pe an — semn că statul vrea să împingă puternic această tranziție tehnologică și să reducă presiunea pe orașe sufocate de trafic și noxe.

Impactul real asupra șoferilor: cine pierde, cine câștigă și de ce schimbarea va zgudui piața auto

Schimbarea care lovește România în 2026 va afecta profund proprietarii de vehicule vechi, în special cei care conduc automobile Euro 1, Euro 2 și Euro 3. Pentru această categorie, impozitul poate ajunge dublu sau chiar triplu față de nivelul actual. Un Opel Astra 1.6 Euro 3, care astăzi se încadrează în jur de 80–100 de lei, poate trece anul viitor la 180–240 de lei. În oglindă, mașinile noi, fie ele Euro 6, hibride sau electrice, devin evident favoritele sistemului fiscal: diferențele între generații sunt atât de mari încât piața second-hand va resimți un cutremur. Modelele fabricate între 2000 și 2008, care constituie grosul importurilor din ultimii ani, își vor pierde valoarea accelerat, în timp ce mașinile Euro 6 își vor păstra prețurile sau chiar se vor aprecia.

Poți verifica și tu online, pe impozitauto2026.ro, după ce vei selecta tipul de autovehicul, capacitatea, norma de poluare și motorizarea, după cum urmează:

Calculator impozit auto online. Sursa foto: Impozit Auto
Calculator impozit auto online. Sursa foto: Impozit Auto

Un alt efect major este acela al autonomiei locale. Din 2026, primăriile au dreptul să majoreze impozitul auto nu cu 50%, ca până acum, ci cu până la 100%. Asta înseamnă că impozitul unui Logan vechi parcat în Cluj sau Oradea poate deveni mult mai mare decât impozitul aceluiași Logan parcat într-o comună rurală. Orașele mari, care se confruntă cu crize de trafic și poluare, vor folosi probabil această măsură pentru a descuraja mașinile vechi. Bucureștiul, deja sufocat de peste un milion de autoturisme, ar putea adopta aceeași strategie.

Ce înseamnă reforma pentru România în 2026 și în anii care vin

Această taxă auto care lovește România din 2026 nu este doar o schimbare fiscală, ci o resetare a modului în care țara privește mobilitatea, orașele și responsabilitatea ecologică. Efectele vor fi multiple: prețurile mașinilor vechi vor scădea, parcurile auto ale orașelor vor începe să se curețe treptat, iar bugetele locale vor crește, permițând investiții în infrastructură. Totuși, reforma ridică și întrebări: poate România să susțină o tranziție accelerată către vehicule curate într-o țară în care venitul mediu este scăzut? Vor exista programe reale de sprijin sau vor fi lăsați șoferii vulnerabili să suporte singuri costurile?

Un lucru este sigur: anul 2026 nu mai seamănă cu nimic din ceea ce au cunoscut șoferii români. Impozitul auto devine un instrument prin care statul încearcă simultan să reducă poluarea, să crească veniturile locale și să împingă piața auto spre modernizare. Iar dacă această taxă auto lovește România în 2026, tot ea poate schimba pentru totdeauna modul în care fiecare dintre noi va decide ce mașină își cumpără și cât de dispus este să plătească pentru aerul pe care îl respiră.

CITEȘTE ȘI: Permis suspendat și amendă de 2.900 de lei dacă ai asta în mașină. Mare atenție!

Urmărește Cancan.ro pe Google News
×