Inteligența artificală (AI) în școli? În multe țări este deja utilizată în sistemul educațional. Ce schimbări s-ar putea face? De ce se tem profesorii, de fapt? Iată cele mai noi informații!
Inteligența artificială (AI) devine un element central în sistemul educațional, stârnind numeroase dezbateri despre modul în care va fi modificat procesul de învățare și viitorul profesorilor. În diverse țări, AI este deja utilizată pentru a îndeplini sarcini didactice, iar proiectele în acest domeniu devin tot mai ambițioase.
Investițiile majore și inițiativele internaționale demonstrează că educația asistată de AI nu mai este doar o ipoteză, ci o realitate din ce în ce mai palpabilă. Italia a lansat un program inovator în 15 școli, unde AI funcționează ca un tutor digital, adaptându-se la nevoile fiecărui elev. În schimb, Marea Britanie a făcut un pas și mai îndrăzneț, experimentând înlocuirea completă a profesorilor cu sisteme bazate pe inteligența artificială.
Această schimbare ridică semne de întrebare: poate AI să asigure o educație de aceeași calitate ca un profesor uman? Poate compensa empatia și interacțiunea umană în procesul didactic?
Uniunea Europeană recunoaște importanța dezvoltării inteligenței articiale și a alocat 200 de miliarde de euro pentru acest sector. În urma summitului de la Paris, au fost înființate centre internaționale dedicate cercetării și progresului în AI, având ca obiectiv reducerea decalajului față de alte mari puteri tehnologice, precum Statele Unite.
Citește și: Ziua profesor de matematică, noaptea dealer de droguri. Cum a fost prins bărbatul de 52 de ani
În timp ce unii sunt de părere că AI ar reprezenta o amenințare la adresa profesorilor, alții o văd ca pe un instrument util în procesul educațional. AI poate automatiza sarcini repetitive, adapta lecțiile la ritmul elevilor și oferi suport suplimentar pentru cei care au nevoie de ajutor.
Cu toate acestea, există o provocare majoră, mai exact lipsa empatiei. Educația nu înseamnă doar transmiterea informațiilor, ci și motivare, sprijin emoțional și interacțiune umană. De aceea, viitorul educației ar putea consta într-o combinație armonioasă între profesori și AI, unde tehnologia asistă, dar nu înlocuiește complet factorul uman.