După aproape două decenii de reguli stricte privind transportul lichidelor în bagajele de mână, Comisia Europeană a autorizat oficial implementarea unor noi echipamente de securitate care permit relaxarea restricțiilor impuse călătorilor.
Este important de reținut că aceste modificări nu elimină complet regulile de securitate, ci le modernizează. Detecția explozibililor rămâne o prioritate, însă tehnologia modernă permite o experiență de călătorie mai fluidă și mai puțin stresantă pentru pasageri. Procesul de control devine astfel mai rapid și mai eficient, fără a compromite siguranța zborurilor.
Această modificare vizează în principal eliminarea celebrei limite de 100 de mililitri pentru lichide, aerosoli și geluri, introdusă în urma atentatelor teroriste din 2001, și are la bază introducerea unor scannere performante, capabile să detecteze automat explozibilii lichizi.
Noile sisteme, denumite generic C3, folosesc tehnologia CT (similară tomografiilor computerizate din spitale) și sunt deja instalate în peste 700 de puncte de control din aeroporturi situate în 21 de state membre ale Uniunii Europene. Printre acestea se numără România, Austria, Franța, Danemarca, Grecia, Spania și Suedia. Tehnologia permite nu doar transportul lichidelor în recipiente mai mari – unele aeroporturi acceptă până la 2 litri – ci și renunțarea la obligativitatea de a scoate laptopurile sau alte dispozitive electronice din bagajele de mână în timpul controlului de securitate.
Totuși, relaxarea acestor măsuri nu se aplică în mod uniform pe toate aeroporturile europene. Întrucât echipamentele de detecție performante sunt costisitoare, nu toate terminalele dispun de ele. De asemenea, implementarea lor presupune o perioadă de testare și avizare tehnică conform normelor stabilite de Conferința Europeană a Aviației Civile. Astfel, aeroporturile care doresc să aplice aceste reguli trebuie să obțină mai întâi aprobările necesare și să informeze pasagerii în mod clar cu privire la condițiile specifice din fiecare locație.
Chiar dacă anumite aeroporturi europene au trecut deja la noile proceduri, în vara anului trecut, Comisia Europeană a impus temporar o revenire la regula de 100 ml, ca măsură de precauție. Acest pas a fost necesar pentru reevaluarea unor configurații tehnice ale echipamentelor de tip C3. Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, de exemplu, care anunțase eliminarea restricțiilor pentru lichide începând cu 1 septembrie 2024, a fost nevoit să reintroducă temporar limita de volum, urmând să revină la politica relaxată după finalizarea ajustărilor tehnice impuse de Comisia Europeană.