Azi-noapte România a trecut la ora de iarnă. Cât este ceasul acum. Vezi aici dacă ești pe „ora bună”

Publicat: 27/10/2019 | 09:06

România a trecut la ora de iarnă, azi-noapte, iar ora 4.00 a devenit ora 3.00. Schimbarea orei se traduce prin mai multă oboseală, probleme de adormire, senzația de a nu se fi odihnit la trezire și mai multă irascibilitate, ceea ce provoacă mai mult stres. Expunerea redusă la lumina naturală a soarelui poate duce la schimbări de dispoziție, din cauza producție scăzute de serotonină, hormonul fericirii. Astfel, există riscul apariției depresiei. De aceea, este important ca în această perioadă a anului să facem în continuare plimbări în aer liber, indiferent de starea vremii.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că schimbarea orei – în special toamna – îi face pe oamenii să aibă, pentru o anumită perioadă de timp, simptome asemănătoare cu cele resimțite de cei care călătoresc și care trebuie să se adapteze la diferența de fus orar. Simptomele includ oboseală accentuată, insomnie, tulburări digestive sau stări de confuzie. Vezi AICI dacă ești pe ”ora bună”.

Trecerea la ora de iarnă afectează apetitul

În plus, schimbarea orei și trecerea la ora de iarnă afectează apetitul, responsabili fiind hormonii.  Senzația de foame este controlată de trei hormoni: insulina, grelina și leptina. Când nu mâncăm pentru câteva ore, nivelul de insulină din corp se diminuează din cauza lipsei de nutrienți, iar organismul secretă grelina, hormonul care dă senzația de foame. Acești hormoni sunt asociați cu lipsa de somn, ceea ce explică motivul pentru care atunci când somnul ne este perturbat, avem tendința să consumăm calorii în plus.

Renunțarea la ora de iarnă

Potrivit unui sondaj online derulat în Uniunea Europeană, peste 80% din respondenţi sunt în favoarea renunţării la practica trecerii la ora de vară, respectiv ora de iarnă. La începutul lunii martie 2019, în Comisia Europeană s-a votat favorabil propunerea ca începând din anul 2021 să se renunţe la schimbarea orei de iarnă şi în UE.

Citește și...