Vara este în toi, iar piețele sunt pline ochi de fructe și legume de sezon. Doar că, în realitate, românii mai mult privesc decât cumpără. Prețurile au explodat, iar produsele care cândva umpleau sacoșele sunt acum privite ca niște delicatese. În acest an, unele dintre fructele „de lux” au ajuns să fie murele. Cu cât se vinde acum un kilogram? Sunt la preț de caviar.
Din cauza condițiilor climatice care au distrus numeroase culturi, dar și a scumpirilor pe bandă rulantă, fructele și legumele au ajuns să aibă prețuri care baga spaima în clienți. Dacă în alți ani cireșele deveniseră „fructe de lux”, acum se pare că murele urmează aceeași cale. Aceste fructe se vând acum la un preț care i-a îngrozit pe mulți.
(CITEȘTE ȘI: Cât costă 1 kg de vinete în Mega Image București. Reacția APC: „E mai scump ca în Bruxelles, capitala Uniunii Europene!”)
Pe timp de vară cele mai căutate gustări sunt cele proaspete și ușoare. Fructele de sezon sunt preferatele tuturor, mai ales în zilele caniculare. Însă în 2025, sezonul fructelor vine cu o notă de plată usturătoare. De exemplu, murele au ajuns să coste nu mai puțin de 55 de lei kilogramul, un preț care le transformă din gustare sănătoasă într-un adevărat lux.

Motivul? Specialiștii spun că este o combinație periculoasă între condițiile meteo capricioase, care au compromis o bună parte din recolte, și scumpirile în lanț din agricultură și transport. În plus, cererea tot mai mare pentru fructe de pădure bio sau de cultură contribuie la creșterea tarifelor.
Prețul a atras și atenția Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România, care a postat în mediul online o reacție ironică și fermă la adresa acestei situații.
„Mure de cultură la 55 lei/kg! Cum vi se pare prețul?”, se arată în postare.
Postarea s-a viralizat rapid, cu mii de reacții din partea internauților, mulți dintre ei exprimându-și indignarea. Realitatea tristă este că, în multe gospodării, fructele proaspete sunt cumpărate tot mai rar. Oamenii aleg alternative mai accesibile sau se orientează către fructe congelate, care sunt adesea mai ieftine decât cele din galantare. În paralel, vânzătorii din piețe recunosc că, deși oferă marfă de calitate, puțini clienți se mai încumetă să plătească astfel de sume.