CANCAN DE ODINIOARA. Cele 7 mistere ale catastrofei aviatice de la Balotesti care n-au fost elucidate nici dupa 20 de ani!

Publicat: 30/04/2015 | 18:56

Exista povesti pe care nimeni nu le-a marturisit vreodata. Exista povesti ascunse care, la un moment dat, au schimbat cursul istoriei. Sunt CANCAN-urile DE ODINIOARA pe care jurnalistul Adrian Artene le scoate la suprafata.

Pe 31 martie 1995, la ora 9.11, un avion AIRBUS al companiei TAROM se prabusea, la Balotesti, la numai doua minute dupa ce decolase de pe Otopeni cu directia Bruxelles.

Cu toate ca de atunci au trecut 20 de ani, si astazi mai exista intrebari care nu au primit raspuns. 60 de oameni si-au gasit sfarsitul in cea mai mare catastrofa aviatica de pe teritoriul Romaniei, iar familiile victimelor asteapta inca sa li se spuna adevarul!

Aeronava TAROM s-a prabusit in apropierea garii Balotesti, la doar trei minute dupa ce decolase de pe Aeroportul Otopeni
Aeronava TAROM s-a prabusit in apropierea garii Balotesti, la doar trei minute dupa ce decolase de pe Aeroportul Otopeni

In tot acest rastimp, multe dintre probe s-au evaporat, iar anchetatorii au inchis dosarul, concluzionand OFICIAL ca “Mortii sunt de vina” si ca, in plus, ar fi fost vorba si o defectiune tehnica.

In urma tragediei au ramas insa 7 mistere, pe care nicio autoritate nu mai pare interesata sa le desluseasca.

1. A fost razbunarea mafiei japoneze?

Imediat dupa teribilul accident de la Balotesti, ziarul “Evenimentul zilei” de la acea vreme titra: “Explozia AIRBUS-ului este pretul platit pentru arestarea la Bucuresti a teroristei japoneze Yokiko Ekita”.

Membra a Armatei Rosii Japoneze, aceasta fusese eliberata in 1977 dupa ce militanti de stanga deturnasera un avion de pasageri in India si au cerut, la schimb, Guvernului de la Tokio punerea in libertate a 12 teroristi.

Ulterior, Ekita a fost data in urmarire internationala si capturata la Bucuresti. Ea se legitima cu un pasaport fals pe numele de Maria Yamamura Galvez, dar Politia romana a retinut-o si expulzat-o in Japonia.

Prima ipoteza legata de cauzele tragediei de la Balotesti a indicat o “mana criminala”. Presa lua in calcul ipoteza ca un terorist asiatic ar fi urcat, printre pasageri, la bordul aeronavei “Muntenia” si ca s-ar fi detonat ca sa razbune arestarea lui Yokiko Ekita.

Un monument de piatra, pe care sunt gravate numele celor 60 de victime, aminteste de catastrofa aeriana din '95
Un monument de piatra, pe care sunt gravate numele celor 60 de victime, aminteste de catastrofa aeriana din ’95

2. Cine era “pasagerul-fantoma” din avion?

Printre victimele accidentului s-a aflat si comandantul aeronavei Ilie Batanoiu. Fratele acestuia, Marian, a facut o ancheta pe cont propriu si pretinde ca s-ar fi gasit, printre ramasite, un pasaport cu un nume care nu figura pe lista pasagerilor.

L-am intrebat pe procurorul criminalist Marian Nazat ce e cu acel nume si mi-a spus sa-mi tin gura”, afirma Marian Batanoiu. Mai mult, el a sustinut ca “Printre resturi am vazut o piele de pe spatele cuiva, tatuata in intregime. Era un dragon si langa se afla legitimatia de politie a unui thailandez. S-a zis mai apoi ca acesta fusese reprezentantul unei banci. Poate era sub acoperire”.

3. A fost un atentat planuit de Frontul Islamic al Salvarii?

Pe de alta parte, presa belgiana a sustinut cu tarie la acea ora ca avionul ar fi fost doborat de catre teroristi algerieni din Frontul Islamic al Salvarii (FIS). Ziaristii belgieni acreditau teoria potrivit careia o bomba ar fi fost plasata la bordul avionului.

Inaintea catastrofei de la Balotesti, Guvernul de la Bruxelles fusese amenintat de catre liderii FIS cu declansarea unui val de atentate.

Autoritatile belgiene erau acuzate ca au colaborat cu Germania si Franta impotriva integralistilor islamici din Europa. Practic, cu sprijinul Belgiei, fusesera capturati doi dintre fiii liderului istoric al FIS, Abassi Madani.

Ambasadorul Frantei la Bucuresti, Bernard Boyer, ar fi primit atunci un telefon anonim de la un arab care revendica atentatul. Diplomatul a informat Ministerul de Externe si Serviciul Roman de Informatii (SRI), care, dupa analiza benzii cu inregistrarea telefonului, a conchis ca apelantul vorbea o franceza impecabila (deci nu era arab) si parea dezechilibrat psihic.

4. Aeronava a explodat sau nu in aer?

Ipoteza unui atentat era sustinuta, la acel moment, de faptul ca, in prima faza, atat martori oculari, cat si comandantul pompierilor din Bucuresti, gen. mr. Corneliu Stoicheci, au povestit ca avionul ar fi explodat in aer.

Primul salvator care a sosit la fata locului, Leca Florea, marturisea: “Se pare ca a fost genul unei explozii. La ora actuala, pompierii sting. Avionul este facut bucati mici, de nu s-a gasit nimic masiv. Totul este foarte marunt”.

„Evenimentul zilei” din 3 aprilie 1995 sustinea ideea unui „pasager-fantoma” care detonase o bomba la bordul avionului

Totodata, un angajat al CFR a descris intregul tablou al groazei: “La 9.15 asteptam trenul pe peronul garii sa plec la lucru. Am auzit o bubuitura in aer, ceea ce m-a facut sa ma uit. Era un avion in flacari. La cateva secunde dupa ce s-a intamplat prima bubuitura s-a intamplat si cea de-a doua, mult mai tare decat prima, la contactul cu solul”.

Si fostul director IML, Vladimir Belis, era convins ca aeronava se dezintegrase in aer. In urma analizarii ramasitelor umane, doctorul tragea concluzia ca “Explozia este cauza mortii si nu carbonizarea care s-a produs ulterior. Si ce poti sa deduci? Ca explozia a avut loc in aer!

Prin urmare, explozia in aer a avionului intarea teoria potrivit careia ar fi fost vorba de o “mana criminala”, discutia focalizandu-se asupra „pasagerului-fantoma” care ar fi detonat bomba la bordul aeronavei.

_________________________________________

CITESTE SI:

Adevarul intim despre Carol al II-lea! Marturia socanta a lui Vadim Tudor: “Regele Playboy avea barbatia cat o sticla de…”

Povestea uluitoare a lui Mircea Vulcanescu, sfantul din inchisoare! „A jucat rolul unei saltele umane pentru un coleg de celula”

Ce superstitii si credinte existau in urma cu un secol! Romanii erau ingroziti la 1900 de strigoi, farmazoane si…

_________________________________________

5. De ce a tacut SRI?

In zilele care au urmat tragediei, SRI a refuzat sa faca precizari clare cu privire la un eventual atentat. Directorul serviciului de informatii din 1995, Virgil Magureanu, a facut parte din “comitetul de criza”, insa seful Comisiei de Ancheta Sorin Stoicescu l-a acuzat voalat ca ar fi trecut cu vederea anumite lucruri si ca ar fi unul dintre cei care au musamalizat dosarul.

Adevarul nu s-a spus inca nici azi”, avea sa marturiseasca, dupa multi ani, Sorin Stoicescu facand referire si la seful SRI.

6. Ce legatura exista intre moartea pilotului Valter Jurcovan si a stewardesei Doina Jurcovan?

Povestea familiei Jurcovan a impresionat la acea data intreaga tara. Pilotul Valter Jurcovan murise in 28 decembrie ’89 intr-un accident aviatic. In zilele fierbinti ale Revolutiei, fusese trimis la Belgrad de catre sefii sai cu un avion ca sa aduca sange pentru raniti. Avionul AN24 pe care il pilota si in care se aflau alte sase persoane ar fi fost doborat in Dambovita. Nici pana in prezent, nu se stiu exact circumstantele acelui eveniment dramatic.

Dupa sase ani, sotia lui Valter Jurcovan, stewardesa Doina Jurcovan, a decedat si ea in catastrofa de la Balotesti.

Stewardesa Doina Jurcovan a fost inmormantata in cimitirul Ghencea Militar langa sotul ei, pilotul Valter Jurcovan, decedat, de asemenea, in '89, intr-o tragedie aeriana
Stewardesa Doina Jurcovan a fost inmormantata in cimitirul Ghencea Militar langa sotul ei, pilotul Valter Jurcovan, decedat, de asemenea, in ’89, intr-o tragedie aeriana

Dincolo de blestemul care pare sa fi aruncat in mormant intreaga familie, au existat voci care au afirmat ca intre disparitiile celor doi exista o legatura si ca Doina Jurcovan ar fi fost persoana care stia adevarul despre moartea pilotului si ca ar fi trebuit anihilata.

7. Cine a furat probele din dosar si de ce nu au fost recoltate bucatile din avion de pe camp?

Si azi, la 20 de ani distanta de la cutremuratorul accident, reporterii CANCAN DE ODINIOARA au descoperit pe o raza de 250 de metri de la locul prabusirii, resturi ale aeronavei AIRBUS Muntenia”! Asta dovedeste, o data in plus, dezinteresul anchetatorilor fata de conservarea probelor relevante in dosar.

Si azi, dupa 20 de ani de la cumplita tragedie, ramasite ale aeronavei AIRBUS sunt imprastiate pe campul de langa Balotesti
Si azi, dupa 20 de ani de la cumplita tragedie, ramasite ale aeronavei AIRBUS sunt imprastiate pe campul de langa Balotesti

De altfel, actualul ministrul al Justitiei, Robert Cazanciuc, admitea, in 2008 (cand detinea functia de procuror), ca acte din dosar disparusera! Peste toate acestea, in 2012, Consiliul Superior al Magistraturii recunoastea ca multe declaratii ale martorilor sau inscrisuri care aveau legatura cu tragica intamplare au fost sustrase: “Niciunul dintre procurorii implicati in ancheta si nici conducatorii celor trei unitati de parchet nu s-au interesat de situatia dosarului desi cazua privea cel mai mare accident aviatic produs vreodata pe teritoriul tarii noastre”.

Cifrele dezastrului

60 de persoane au decedat, printre acestia aflandu-se 49 de pasageri si 11 membri ai echipajului;
7 nationalitati aveau victimele. In accident au murit 20 de romani (dintre care 11 membri ai echipajului), 32 de belgieni, un francez, un olandez, trei americani, un thailandez, doi spanioli;
168 de saci cu resturi umane au fost recoltate de catre echipele de salvare imediat dupa accident;
6200 de zboruri facuse in trecut aeronova “Muntenia”;
– Cu 49 de milioane de dolari era asigurat avionul AIRBUS al companiei TAROM;

Avionul AIRBUS A-310 care s-a prabusit la Balotesti efectuase pana atunci peste 6200 de zboruri
Avionul AIRBUS A-310 care s-a prabusit la Balotesti efectuase pana atunci peste 6200 de zboruri

– Cele 2 cutii negre ale avionului prabusit au fost decriptate la putina vreme dupa tragedie. Potrivit ziarelor vremii, copilotul Ionel Stoi fusese auzit in cabina spunand “Ba, s-a stricat ala! Ce ai ma?” Pilotul nu i-a raspuns, fapt care i-a determinat pe anchetatori sa creada ca lui Ilie Batanoiu i se facuse rau;
2 ani au trecut pana cand ministrul Transporturilor de atunci, Traian Basescu, a pronuntat concluziile cu privire la cauzele accidentului: “1. Indisponibilitatea fizica a comandantului aeronavei; 2. o defectiune nesemnalizata la sistemul automat de tractiune si 3. incapacitatea copilotului de a face fata celor doua evenimente”.

 

Citește și...