În perioada comunistă, Trenul Prezidențial a reprezentat vârful transportului feroviar din România. Construit între anii 1970 și 1984 la Întreprinderea de Vagoane Arad (actuala Astra Vagoane Călători), acest tren special a fost destinat exclusiv transportului șefilor de stat și al suitei lor oficiale. Garnitura era compusă din 17 vagoane, dintre care 15 erau vagoane speciale, dotate cu cele mai moderne echipamente ale vremii.
Într-o perioadă în care majoritatea trenurilor de călători circulau cu vagoane neîncălzite și lipsite de confort, Trenul Prezidențial oferea condiții de lux comparabile cu cele ale unui hotel de cinci stele. Interiorul era realizat cu materiale de import din Europa Occidentală, de la perdele fine la utilaje moderne pentru bucătării, toate elementele reflectând un standard de calitate greu de imaginat pentru cetățeanul de rând.
Destinat inițial lui Nicolae Ceaușescu, trenul a fost conceput să atingă viteze de până la 200 km/h, însă, din cauza limitărilor infrastructurii feroviare românești, circula de regulă cu o viteză maximă de 160 km/h.
Construit cu boghiuri Minden-Deutz, de fabricație vest-germană, trenul era extrem de silențios și confortabil. Echipat cu aer condiționat, instalații moderne sanitare, bucătării complet utilate și saloane somptuoase, trenul putea susține călătorii lungi fără compromisuri în privința confortului. Această garnitură a devenit, în anii ’70-’80, o extensie a reședințelor de protocol, fiind folosită atât pentru vizite de lucru, cât și pentru deplasările la partidele de vânătoare ale cuplului Ceaușescu.
Prezența Trenului Prezidențial pe liniile ferate presupunea măsuri speciale de securitate și logistică. Activitatea feroviară era complet suspendată pe o rază de 100 de kilometri de traseu, toate trenurile de călători sau de marfă fiind obligate să oprească până la trecerea convoiului prezidențial. Astfel, garnitura se deplasa într-un vid operațional, asigurându-se nu doar protecția, ci și prestigiul liderului comunist.
După căderea regimului comunist, Trenul Prezidențial a rămas în patrimoniul feroviar național și a fost utilizat ocazional de succesorii lui Nicolae Ceaușescu. Ion Iliescu și ulterior Traian Băsescu au folosit această garnitură în ocazii oficiale. Trenul a fost scos din uz în mod regulat doar pentru evenimente speciale sau vizite de stat, păstrându-și însă funcționalitatea și prestigiul.

Ultima utilizare notabilă a Trenului Prezidențial a avut loc în mai 2023, când garnitura a transportat oficiali ai Comisiei Europene, ai Ministerului Transporturilor și ai Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA de la București la Constanța, în cadrul unei vizite de evaluare a proiectelor de modernizare a infrastructurii feroviare aferente Portului Constanța. A fost primul eveniment major în care trenul a fost pus în circulație după pandemia de coronavirus, marcând astfel o revenire simbolică a acestei piese de patrimoniu feroviar.
Anterior, în 2019, trenul a mai fost folosit pentru transportul participanților la Conferința Feroviară Internațională de la București către Sinaia. Printre aceștia s-a numărat și Octavian Udriște, președinte onorific al Clubului Feroviar, care s-a ocupat atunci de organizarea grupului pentru o vizită oficială la Cazinoul din Sinaia, potrivit clubferoviar.ro
CITEȘTE ȘI: Ce preț are săpunul cu chipul lui Nicolae Ceaușescu. Producătorul s-a ales cu o plângere la autorități