Începând cu 6 iulie 2022, toate modelele noi de autoturisme, camioane, autobuze și vehicule comerciale înmatriculate în Europa vor trebui echipate cu o cutie neagră. Ce este aceasta, de fapt, și la ce ajută?
De miercuri, 6 iulie 2022, toate mașinile, camioanele și autobuzele fabricate în Europa vor trebui echipate cu o cutie neagră, la fel cum este și la avioane. Astfel, experților le va fi mai ușor să acceseze datele șoferului din cutia neagră în caz de accidente grave, prin simpla furnizare de informații despre primele 30 de secunde înainte și 10 secunde după impact.
Noua cutie neagră pentru mașini vine cu tot felul de aplicații de siguranță: înregistrează toate datele de conducere, de la viteză și accelerație, până la utilizarea centurii și frânare. De asemenea, include sisteme avansate care ajută șoferii să respecte limita de viteză. În plus, există o opțiune de instalare a unui blocaj cu alcool.
La fel ca în avioane, dispozitivul ar veni cu un înregistrator de date în vehicul pentru incidente, cu diferența fiind că nu va înregistra nicio conversație în interiorul vehiculului.
Noul dispozitiv este cunoscut sub numele colocvial de cutie neagră prin analogie cu cele utilizate în aviație, este cunoscut din punct de vedere tehnic sub numele de EDR (Event Data Recorder). Funcția sa este de a înregistra o cantitate mare de date utilizate pentru a analiza circumstanțele care au dus la producerea unui accident.
Mai exact, EDR înregistrează informațiile generate în timpul funcționării vehiculului și stochează informațiile produse între 30 de secunde înainte de accident și 10 secunde după accident.
Dispozitivul înregistrează variabilele diferiților parametri ai mașinii. Printre altele, se înregistrează viteza, accelerația, frânarea, poziția volanului sau starea centurilor de siguranță. De asemenea, se va ști dacă au fost activate semnalizatoarele sau luminile, precum și forța impactului (longitudinală și laterală), turația motorului și înclinarea vehiculului, scrie elpais.com.
Cutia neagră, o cutie mică atașată sub scaunul șoferului, stochează aceste informații importante pe un microcip. Astfel, după un accident, doar anchetatorii, autoritățile judiciare și agențiile oficiale de siguranță rutieră vor avea acces la acestea pentru a studia cauzele accidentului folosind un program special de calculator.