Acasă » Știri » O tânără analfabetă dă în judecată liceul pe care l-a absolvit cu onoruri, deși nu știe să scrie sau să citească. Ce meserie visează să aibă

O tânără analfabetă dă în judecată liceul pe care l-a absolvit cu onoruri, deși nu știe să scrie sau să citească. Ce meserie visează să aibă

De: Adrian Sabau 28/02/2025 | 11:24
O tânără analfabetă dă în judecată liceul pe care l-a absolvit cu onoruri, deși nu știe să scrie sau să citească. Ce meserie visează să aibă
Aleysha Ortiz. Foto: Instagram Connecticut Mirror

Aleysha Ortiz are 19 ani și visează să scrie într-o zi povești și poate chiar o carte. O aspirație neobișnuită pentru Aleysha, care a absolvit în iunie anul trecut Liceul Public Hartford din Hartford, Connecticut, și a obținut o bursă la facultate, dar este analfabetă. Aleysha spune că nu știe să citească sau să scrie.

Aleysha a absolvit liceul cu onoruri, ceea ce înseamnă de obicei că un student a demonstrat excelență academică.

Dar după 12 ani de frecventare a școlilor publice din Hartford, Aleysha a depus mărturie la o ședință a consiliului local din mai 2024 că nu știa să citească sau să scrie. Dintr-o dată, spune ea, oficialii școlii păreau să nu mai vrea să-i acorde o diplomă, conform CNN.

Cu două zile înainte de absolvire, spune ea, oficialii districtului școlar i-au spus că poate amâna acceptarea diplomei în schimbul serviciilor intensive. Aleysha nu a ascultat.

„Am decis, ei (școala) au avut 12 ani”, spune ea. „Acum a venit momentul meu.”

Aleysha dă acum în judecată Consiliul de Educație din Hartford și orașul Hartford pentru neglijență, precum și managerul ei de caz de educație specială, Tilda Santiago, pentru că i-ar fi provocat involuntar suferință emoțională.

Ce au descoperit părinții Aleyshei despre fiica lor în copilărie

Aleysha s-a născut în Puerto Rico, unde, chiar și în copilărie, spune că a dat dovezi de deficite de învățare. Mama ei, Carmen Cruz, spune că a știut de timpuriu că fiica ei are nevoie de ajutor.

„Am văzut că avea o problemă specifică cu care trebuia să se confrunte”, spune Cruz într-un interviu pentru CNN, tradus din spaniolă.

Când Aleysha avea 5 ani, Cruz s-a mutat cu familia în Connecticut, crezând că Aleysha va primi ajutor mai bun pentru dificultățile ei de învățare. Dar chinul acesteia la școală au continuat.

În clasa întâi, Aleysha „a avut dificultăți cu recunoașterea literelor, sunetelor și numerelor”, potrivit documentelor procesului. Și pentru că dizabilitățile ei de învățare nu au fost abordate, Aleysha a început să se comporte rău în clasă.

„Am fost copilul rău”, spune Aleysha.

Cum a fost Aleysha umilită de profesorul care ar fi trebuit să o ajute

Când Aleysha a ajuns în clasa a 6-a, evaluările au arătat că citea la nivel de grădiniță sau clasa întâi. Nici la liceu nu a fost mai bine. În al doilea an la Hartford Public High School, Tilda Santiago a devenit profesor de educație specială și manager de caz al lui Aleysha.

Documentele procesului susțin că Santiago a supus-o pe Aleysha „la intimidare și hărțuire repetată”, inclusiv urmărirea ei în curtea școlii. De asemenea, că Santiago a umilit-o pe Aleysha în fața profesorilor și a altor elevi și și-a bătut joc de dizabilitățile ei de învățare.

Aleysha spune că a raportat comportamentul oficialilor școlii, iar Santiago a fost în cele din urmă înlăturată din funcția de manager de caz „din cauza relației disfuncționale” dintre ei.

Aleysha mai spune că mama ei a pledat în numele ei și a îndemnat directorul și alți oficiali ai școlii să facă o treabă mai bună în abordarea dizabilităților fiicei sale. Mamă a patru copii, Cruz nu vorbește engleza și spune că nu a mers la școală după clasa a opta.

„Nu știam engleza foarte bine, nu știam regulile școlilor. Erau o mulțime de lucruri pe care mi le spuneau și am acționat după ceea ce îmi spuneau profesorii pentru că nu înțelegeam nimic.”

În clasa a 11-a, când Aleysha încă „abia putea ține un creion”, a început să ia atitudine. Ea spune că știa că dacă vroia să își îndeplinească vreodată visul de a deveni scriitoare sau de a duce o viață normală, trebuie să învețe să citească și să scrie.

(Citește și: Nu se va afla niciodată cauza reală a decesului actriței Michelle Trachtenberg! Familia refuză autopsia)

Ce diagnostic a primit Aleysha în ultimul an de liceu

În ultimul an, unii profesori i-au sugerat lui Aleysha să se testeze pentru dislexie, o dizabilitate de învățare care îngreunează lectura din cauza incapacității de a recunoaște sunetele și modul în care acestea se raportează la litere și cuvinte.

De asemenea, în ultimul an, Aleysha a făcut un anunț surprinzător: fusese acceptată la Universitatea din Connecticut și plănuia să participe în toamnă.

Cu doar o lună înainte de absolvire, Aleysha spune că a început în sfârșit să dea testele suplimentare cerute. Evaluările nu au fost finalizate până în ultima zi de liceu. Testarea a arătat că Aleysha încă „avea nevoie de fonetică, fluență și înțelegere a citirii predate în mod explicit”. Fonetica este de obicei predată pentru prima dată la grădiniță.

Aleysha fusese diagnosticată anterior cu tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD), tulburare de opoziție sfidătoare (ODD), tulburare de anxietate nespecificată și tulburare de comunicare nespecificată. Noile teste au dezvăluit, de asemenea, că are și dislexie.

Cum a reușit Aleysha să termine liceul și să se înscrie la facultate

Toamna trecută, Aleysha s-a înscris la Universitatea din Connecticut ca studentă cu normă întreagă, urmând două cursuri. Vrea să studieze politicile publice.

Deci, cum a ajuns Aleysha studentă deși nu știe să citească sau să scrie? În același mod în care a terminat liceul, spune ea: bazându-se pe aplicații care transformă textul în vorbire și vorbirea în text.

Ea a folosit tehnologia pentru a-și completa cererea de înscriere la facultate, inclusiv pentru a scrie un eseu. De asemenea, a primit ajutor de la alte persoane în procesul de navigare și a primit mai multe granturi financiare și burse pentru a plăti UConn.

Aplicațiile mi-au dat „o voce pe care nu credeam că o am niciodată”, spune ea. Aleysha spune că profesorii ei au trecut-o de la o clasă la alta în școala primară și gimnazială. Dar când a ajuns la liceu, și-a dat seama cum să folosească tehnologia pentru a-și îndeplini sarcinile.

Cum își făcea Aleysha temele cu ajutorul telefonului

Pe când majoritatea adolescenților își petreceau timpul la mall, mergeau la evenimente școlare sau mergeau la întâlniri, Aleysha spune că petrecea 4 până la 5 ore pe noapte făcând teme.

Aleysha spune că își înregistra toate orele pe telefonul mobil, apoi reda mai târziu tot ce spuneau profesorii ei. A folosit instrumentul de “din voce în text” al laptopului pentru a căuta definiția fiecărui cuvânt, apoi a transformat acel text în sunet pe care îl putea înțelege. Odată ce a înțeles tema, a rostit răspunsul, l-a transformat în text și apoi a tăiat și lipit cuvintele în temă.

Din cauza vocabularului ei limitat și a impedimentelor de vorbire, traducerea nu a fost întotdeauna corectă sau corectă din punct de vedere gramatical, spune ea. Dar utilizarea tehnologiei a ajutat-o să-și îmbunătățească notele.

Ea a spus că își începea temele de îndată ce ajunge acasă de la școală și termina în fiecare seară la 1 sau 2 dimineața înainte de a se trezi la 6 dimineața pentru a lua autobuzul înapoi la școală.

Aleysha a demonstrat cum folosește aplicația. A ales un pasaj dintr-o carte, a făcut o fotografie cu telefonul ei și apoi a pus telefonul să îi citească pasajul cu voce tare.

Când a fost întrebată dacă poate citi pasajul din carte, Aleysha a spus:

„Este imposibil. Doar văd cuvinte peste tot… fără sens”.

Aleysha spune că la facultate a fost foarte dificil. UConn oferă sprijin academic, dar Aleysha nu a mai participat la cursuri de la 1 februarie. Ea spune că și-a luat ceva timp liber pentru a primi tratament de sănătate mintală, dar plănuiește să se întoarcă în curând.

De ce dă Aleysha fostul liceu în judecată

Aleysha spune că ia măsuri legale pentru că directorii școlii „nu știu ce fac și nu le pasă”, adăugând că vrea ca ei să fie trași la răspundere pentru ceea ce spune că a suferit.

Ea cere, de asemenea, daune compensatorii. Cruz, mama lui Aleysha, a declarat pentru CNN că vorbește acum despre fiica ei „pentru ca alți oameni din poziția mea să nu fie nevoiți să treacă prin același lucru”.

Gândindu-se la cei 12 ani petrecuți în sistemul școlar public din Hartford, Aleysha spune că se simte tristă că nu a fost învățată să citească și să scrie. De asemenea, ea spune că va continua să fie implicată, pentru că crede că școlile din orașul ei se pot îmbunătăți.

„Sunt o persoană foarte pasionată și îmi place să învăț”, spune ea. „Oamenii mi-au luat acea oportunitate de a învăța, iar acum sunt la facultate și vreau să profit de asta. Pentru că aceasta este educația mea.”

(Citește și: Modul șocant în care au fost descoperiți Gene Hackman și soția de către apelantul 911: „La naiba, la naiba”)

Urmărește Cancan.ro pe Google News
×