Progresul tehnologic ar fi trebuit să diminueze accidentele aviatice. În schimb, acestea sunt în creștere, potrivit datelor confirmate la nivelul anului trecut.
Aviația comercială a înregistrat în 2024 o creștere cu 15% a numărului de accidente. De vină pentru această situație sunt defectele de fabricație, conflictele armate și eroarea umană.
Potrivit Livt, erorile de pilotaj au produs 70-80% dintre accidentele de anul trecut. Oboseala excesivă, dependența de aparatura de zbor dar și vremea nefavorabilă au afectat capacitatea de decizie a piloților. După cum s-a demonstrat, aceștia au luat hotărâri adesea fatale.
Una dintre cele mai importante companii aeronautice din lume, Boeing, s-a aflat în mijlocul unui imens scandal din cauza problemelor legate de calitate. Aceste deficiențe au dus la prăbușirea avioanelor 737 MAX, considerate a fi cele mai mari din lume.
Conflictele regionale, de asemenea, pun în pericol traficul aerian. Cel mai bun exemplu este cel al Rusiei, care a doborât un avion comercial azer, pe care l-a confundat cu o dronă ucraineană.
Creșterea recentă a incidentelor de aviație reflectă o provocare cu mai multe fațete determinată de eroarea umană, factorii de mediu, problemele din procesul de producție și tensiunile geopolitice.
Vom prezenta cele mai periculoase rute de zbor sub forma unui top 10. Astfel, pasagerii următoarelor curse sunt mai predispuși riscurilor asociate accidentelor aviatice.
Locul 10: Toate zborurile pe distanțe lungi
În timp ce în 99,9% din cazuri nu se întâmplă nimic, riscul rămas este prevalent mai ales în cazul distanțelor intercontinentale. Spre exemplu, toate cursele efectuate între America de Sud și Europa sau Asia și Africa, se pot prăbuși.
Conform Aerocorner, cu cât un avion petrece mai mult timp în aer cu atât sunt mai multe șanse să apară probleme.
Locul 9: Țările din America Latină
Problema în cazul acestor țări este aparatura învechită de zbor. De cele mai multe ori, aeronavele nu mai fac față din punct de vedere tehic și efectiv se opresc în timpul zborului.
Locul 8: Nepal
Nepal are mai înalt lanț montan din lume, Himalaya. Toate aeronavele care au traversat această zona au raportat turbulențe îngrozitoare. În acest context, dar și din cauza schimbărilor bruște de vreme, multe avioane ajung să se izbească de versanți.
Locul 7: Siria
Deși l-au alungat pe Bashar Al-Assad care a dictat peste două decenii în țară, spațiul aerian al Siriei rămâne nesigur. Luptele dintre grupările de rebeli care vor să pună mâna pe putere continuă în această țară din Orientul Apropiat.
Locul 6: Orientul Mijlociu și Africa de Nord
La fel ca în cazul Siriei, unele țări din aceste regiuni nu sunt sigure pentru zbor. Spre exemplu, spațiul aerian libian și afgan nu poate fi tranzitat, din cauza riscurilor asociate cu terorismul și luptele interne.
Locul 5: Fostele state ex-sovietice
Flota învechită, condițiile meteo nefavorabile dar și terenul dificil au transformat țări precum Kazahstan, Uzbekistan sau Turkmenistan în zone cu grad ridicat de producere a accidentelor aviatice.
Locul 4: Țările africane
De pe continentul african în materie de periculozitate se remarcă țări precum Angola, Congo, Eritrea sau Sierra Leone. Multe dintre aparatele de zbor aflate în circulație nu au mai fost verificate demult corespunzător, astfel că anumite curse efectuate de unii operatori din aceste țări au fost interzise în Europa, pentru evitarea tragediilor.
Locul 3: Rusia
Rusia are la activ două accidente aviatice produse de armata sa într-un deceniu. În ambele situații, zborurile comerciale cu destinația Asia au fost confundate de militarii aflați la sol și doborâte cu rachete antiaeriene. Numărul victimelor depășește pe cel al supraviețuitorilor.
Locul 2: Indonezia
Standardele de siguranță din Indonezia nu sunt în conformitate cu cele adoptate la nivel internațional. Într-un singur an, peste 300 de oameni și-au pierdut viața în accidente aviatice în această țară. De asemenea, condițiile meteo nefavorabile sunt un factor agravant la problemele deja existente.
Locul 1: Triunghiul Bermudelor
Deși pare un loc desprins din teoria conspirației, el totuși există și marile companii aeriene evită să opereze zboruri în această zonă. Aflat în Marea Caraibilor, multe avioane au dispărut de pe radar odată intrate în perimetru. Experții susțin că de vină pentru acest fenomen ar fi turbulențele puternice și schimbările meteo spontane.