În ultimele zile, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a devenit ținta unor acuzații publice după ce a publicat imagini și aprecieri pozitive la adresa unei unități hoteliere de pe litoralul românesc.
Mulți internauți și chiar unii antreprenori au perceput postarea drept o formă de promovare mascată, sub umbrela unui control oficial. Cei care au reacționat critic spun că ANPC, ca instituție publică, nu ar trebui să „laude” un operator economic, indiferent de nivelul de conformitate constatat.
(CITEȘTE ȘI: Alertă la o grădiniţă din București! 12 copii au ajuns de urgență la spital. Ce spun medicii)
În esență, gestul ANPC de a publica fotografii și de a evidenția o unitate de cazare ca exemplu de bune practici, pare să fi fost parte dintr-o strategie nouă de comunicare, menită să încurajeze respectarea legii prin promovarea modelelor pozitive. Problema este că, în lipsa unui cadru clar și a unor criterii transparente, astfel de inițiative riscă să se confunde cu acțiuni de marketing, mai ales în ochii publicului larg.
Nu este prima dată când o autoritate de stat încearcă să schimbe abordarea, mizând pe prevenție și educație, nu doar pe sancțiuni. Însă linia între promovarea unor principii corecte și promovarea unor branduri comerciale este foarte subțire. Iar într-o societate în care încrederea în instituțiile publice este fragilă, orice aparență de favorizare sau parteneriat nedeclarat este imediat sancționată de opinia publică.
Mai mult, întrebarea devine inevitabilă: de ce acest hotel și nu altul? Ce l-a făcut demn de „laude oficiale”? Dacă alți operatori respectă legea, dar nu sunt evidențiați, nu se creează o discrepanță? Nu se transmite implicit ideea că unii au acces la vizibilitate publică gratuită, printr-o instituție a statului, iar alții nu?
„Reclama mascată”, „Faceți reclame? Anpc face și reclame? Asa nu!”, „Zici ca îl prezinți pentru vanzare”, „De când face ANPC reclamă la pensiuni.”, „ Care este „cotizația” pentru AȘA DA, domnule Piedone? Nu știam cã inspectorii ANPC sunt instruiți ca agenți imobiliari, se descurcã bine sã facã reclamã! Dacã era o campanie corectã…..nu dãdeați și numele unitãților care au condiții exemplare..”, sunt doar câteva dintre comentariile internauților.