Acasă » Știri » Ce este ”regula fermoarului”, de fapt. Va fi introdusă în noul Cod Rutier

Ce este ”regula fermoarului”, de fapt. Va fi introdusă în noul Cod Rutier

De: Anca Chihaie 26/06/2025 | 20:15
Sursa foto: Pexels

Un nou proiect legislativ propus în Parlament prevede modificarea Codului Rutier prin introducerea unei reguli de circulație inspirate din practica deja consacrată în mai multe state europene. Este vorba despre așa-numita „regulă a fermoarului”, o procedură care vizează integrarea alternativă a șoferilor în trafic în zonele cu bandă restricționată sau blocată. Această măsură are scopul declarat de a reduce ambuteiajele, de a preveni accidentele și de a micșora semnificativ timpul petrecut în trafic.

Conform noii propuneri, șoferii care circulă pe banda liberă ar fi obligați să permită, alternativ, accesul vehiculelor de pe banda blocată sau care urmează să se închidă, în special în zonele cu lucrări, accidente sau îngustări ale carosabilului. Practic, fiecare mașină aflată pe banda de rulare ar trebui să lase să intre câte un autoturism de pe banda care urmează să dispară, într-un mod similar închiderii unui fermoar, de unde provine și denumirea neoficială a acestei reguli.

(VEZI ȘI: METODA PRIN CARE ȘOFERII DIN BUCUREȘTI ȘI ILFOV POT PLĂTI RCA-UL LA JUMĂTATE DE PREȚ)

Ce este regula fermoarului

Deși această practică este deja aplicată, în mod informal, de unii conducători auto care manifestă înțelegere și cooperare în trafic, lipsa unui cadru legal clar a dus de multe ori la confuzie, blocaje sau chiar conflicte între participanții la trafic. Noua reglementare își propune să elimine aceste situații printr-o normă clară și sancțiuni ferme pentru cei care nu o respectă.

Proiectul de lege stipulează amenzi de până la 600 de lei pentru șoferii care refuză să aplice această regulă atunci când sunt în situația de a permite unui alt vehicul să intre pe banda lor, în contextul specific al unei restricții de trafic. Inițiativa a trecut deja de votul Senatului și urmează să fie analizată de Camera Deputaților, care are rol decizional în acest caz. Dacă va fi adoptată și promulgată, regula fermoarului va fi inclusă oficial în legislația rutieră din România.

Această măsură este inspirată din legislațiile rutiere din state europene precum Germania, Elveția, Olanda sau Austria, unde integrarea alternativă este o obligație legală și nu doar o practică de bun-simț. În aceste țări, eficiența regulii a fost dovedită prin reducerea considerabilă a congestiilor în zonele afectate de restricții de trafic, dar și prin scăderea numărului de incidente rutiere cauzate de neînțelegeri între șoferi.

Specialiștii în infrastructură și siguranță rutieră susțin că adoptarea acestei reguli în România ar putea îmbunătăți semnificativ calitatea circulației, mai ales în orașele mari și pe drumurile naționale unde lucrările rutiere sunt frecvente. În lipsa unui comportament predictibil al conducătorilor auto în asemenea situații, fluidizarea traficului devine dificilă, iar tensiunile dintre șoferi cresc.

Prin introducerea acestei reguli în Codul Rutier, România se aliniază unor standarde internaționale care pun accent pe eficiență și cooperare în trafic. Aplicarea corectă a regulii fermoarului nu doar că optimizează fluxul de vehicule, dar contribuie și la o conduită rutieră mai civilizată, reducând riscul de agresivitate și incidente.

(CITEȘTE ȘI: TAXA CARE POATE REAPĂREA ÎN ROMÂNIA DE LA 1 IANUARIE 2026! VEȘTI CUMPLITE PENTRU ȘOFERI)

Urmărește Cancan.ro pe Google News
×