LEGAL VERSUS MORAL – Cristian Nicolae, director general în cadrul ANAF, are legături cu avocaţii companiei Zdrovit, aflată în mijlocul unor acuzaţii de publicitate comparativă înşelătoare şi care a fost cercetată de oamenii din direcţia pe care acesta o conduce

Publicat: 27/04/2017 | 11:02

O legătura imorală pare să existe între Cristian Nicolae, director general în cadrul ANAF şi avocaţii companiei Zdrovit, aflată în mijlocul unor acuzaţii de publicitate comparativă înşelătoare, care a fost cercetată de oamenii din direcţia pe care acesta o conduce.

După 6 luni, în ediţia cu numărul 14 a revistei Sănătatea A-Z, găsim un nou articol despre magneziu, intitulat “Magneziul şi beneficiile sale”.

Dincolo de limba română aproximativă în care a fost publicat acest articol, ca şi precedentul de altfel, nu pot să nu remarc câteva lucruri, unele dintre ele îmbucurătoare altele care îmi stârnesc noi nedumeriri.

Această revistă independentă atât de S.C. Zdrovit România S.R.L. cât şi de Natur Product Pharma, după cum declară cele două mari companii, chiar dacă este în totalitate dedicată produselor lor şi are tirajul de 200.000 de exemplare, conform contractului, cumpărat în întregime şi distribuit gratuit în România de prima dintre ele, este redactată şi tipărită sub autoritatea editorului Jerzy Jarski şi a editurii Wydawnictwo Literka. Cel puţin aşa reiese din dreptul la replică publicat în întregime de Săptămâna Financiară. Nu mică mi-a fost mirarea să constat că numărul 14 al revistei Sănătatea A-Z este redactat şi tipărit sub autoritatea aceluiaşi editor, Jerzy Jarski dar la o altă editură, Lemondim. Dacă în nr. 11 adresa de email publicată era redakja@literka.com.pl, în numărul 14 această este jjarski@lemondim.pl.

Este drept că noul articol nu mai are acea tentă făţişă de împingere în faţă a produsului MaxiMag. Nu a mai apărut niciun tabel comparativ al produselor pe bază de magneziu, fie ele medicamente sau suplimente alimentare, iar Zdrovit a renunţat, ca şi în toate celelalte reclame publicitare, la sloganul “Înlocuieşte magneziul tău cu MaxiMag!”, pe care l-a schimbat cu “Încearcă MaxiMag!”. Ne-am bucurat şi am considerat acest lucru ca fiind o însuşire a observaţiilor noastre din precedentele articole şi ca un prim-pas făcut pentru închiderea litigiului pe care domniile lor îl au cu publicaţia Săptămâna Financiară.

Ei bine, se pare că lucrurile nu stau deloc aşa… Deunăzi, am primit la redacţie un document prin care Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Direcţia Regională a Finanţelor Publice – Bucureşti, Serviciul Ajutor de Stat, Practici Neloiale şi Preţuri Reglementate, răspunde unui competitor al Zdrovit care sesizase exact ceea ce vă aduceam noi la cunoştinţă în precedentele articole. În conţinutul răspunsului redactat şi semnat de directorul general al organismului sesizat, dl. Nicolae Cristian şi de şeful de serviciu, Elena Florescu, se spune: “Din informaţiile obţinute pe parcursul cercetării şi din analiza documentelor puse la dispoziţie de dumneavoastră şi de către societatea parată, pe parcursul derulării cercetării efectuate, rezultă că S.C. ZDROVIT ROMÂNIA S.R.L. nu este autoarea articolului “Importanţa magneziului pentru sănătate” publicat în revista “Sănătatea A-Z”, No. 11, septembrie-octombrie 2016, pag. 13 şi nici a “studiului de piaţă al produselor pe bază de magneziu din România efectuat la data de 10.06.2015” şi care face parte din acelaşi articol.

Din documente rezultă că revista “Sănătatea A-Z” este redactată şi tipărită sub autoritatea editorului Jerzy Jarski şi a editurii Wydawnictwo Literka, fiind o publicaţie independenţa atât de S.C. ZDROVIT ROMÂNIA S.R.L. cât şi de Natur Product Pharma (producătorul MaxiMag 375 mg. Magneziu ionic).

S.C. ZDROVIT ROMÂNIA S.R.L. precizează că legătura cu revista “Sănătatea A-Z” este strict limitată la domeniul publicităţii, respectiv la achiziţionarea de către aceasta a spaţiului publicitar din cadrul publicaţiei.

Analizând pagina 13 a Revistei se observă că nu sunt prezentate elemente privind autorul articolului “Importanţa magneziului pentru sănătate” iar la pagina 3 sunt prezentate date despre editor şi despre editură fără să fie menţionat numele S.C. ZDROVIT ROMÂNIA S.R.L., fapt precizat şi de dumneavoastră de altfel în adresa de răspuns nr. MBR-REG 797/09.01.2017.

Având în vedere cele prezentate, apreciem că nu sunt întrunite condiţiile prevăzute de lege pentru admiterea săvârşirii de către S.C. ZDROVIT ROMÂNIA S.R.L. a faptelor încriminate în sesizare privind încălcarea prevederilor Legii nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă, republicată, prin afirmaţiile şi datele prezentate în articolul “Importanţa magneziului pentru sănătate” şi în tabelul privind “studiul de piaţă al produselor pe bază de magneziu din România efectuat la data de 10.06.2015” şi publicate în revista “Sănătatea A-Z”, no. 11, septembrie – octombrie 2016”

Deci, ce să înţelegem din acest răspuns? Faptele există dar S.C. Zdrovit S.R.L. nu are nici în clin nici în mânecă cu acestea? Cercetarea să fi constat doar în analiza paginilor 13 şi 3 ale revistei “Sănătatea A-Z”? În cadrul cercetărilor întreprinse, oare s-a solicitat contractul de publicitate dintre S.C. Zdrovit România S.R.L. şi editura Wydawnictwo Literka? Dacă da, s-a constatat că Zdrovit s-a obligat prin contract să cumpere şi să distribuie, în România, gratuit, întregul tiraj de 200.000 de exemplare? S-a constatat că revista are articole şi bannere publicitare exclusive, doar pentru produsele distribuite de Zdrovit în România?

Continuarea pe Săptămâna Financiară

Citește și...